6 av 10 er for sent ute med dette

Her er tipsene som får hagemøblene til å vare år etter år.

Venter du for lenge med å rydde bort utemøblene? Da er du ikke alene. En undersøkelse fra Kantar gjort for gjør-det-selv kjeden Byggmax viser at hele 6 av 10 nordmenn tar inn utemøblene for sent.

Høstvask når det ennå er varmt

Mange tviholder på sommeren og kvier seg for å pakke bort utemøblene. Da risikerer man at utemøblene slites unødvendig.

- Mitt beste tips er å klargjøre for høsten i slutten av august. Utemøbler tåler litt vær og vind, men for å unngå unødvendig slitasje må de tas godt vare på. Vi anbefaler alltid å vaske hagemøblene før de settes bort for sesongen. Da er det en fordel at det ikke er for kaldt i lufta, sier Mikael Bengtsson, Norgessjef i Byggmax.

Smart stell og oppbevaring

Hvis man sørger for å behandle hagemøblene riktig, kan de vare i flere tiår. Ved å reparere småskader når de oppstår og å ha gode rutiner for større vedlikehold øker man levetiden betraktelig. Særlig møbler av tre krever vedlikehold og gjennomtenkt lagring.

- Utemøbler av tre bør behandles med treolje og lagres på et passe varmt sted med god gjennomstrømming av luft. Dersom varmen er for høy, kan treverket tørke ut. For mye fukt kan gjøre at treverket råtner, sier Mikael Bengtsson, Norgessjef i Byggmax.

Utemøbler av plast kan gjerne lagres ute under en solid presenning eller liknende, men tenk på takras når du finner lagringsplassen.

Byggmax hagemøbeltips for høsten:

1. Vekk med vannet

Vann tar knekken på alt. Vann som fryser utvider seg og kan sprenge alt det fyller. Mye fukt er også grobunn for sopp og råte.

1. Vask rent

Vask alltid møblene før du setter dem vekk. Unngå å bruke høytrykkspyler. Bruk riktig såpe til riktig materiale. Plastmøbler rengjøres best med mild såpe og varmt vann. Butinox kraftvask egner seg god til møkkete møbler, men kan etse metaller og spesielt aluminiumsmøbler.

1. Fjern mugg og sopp

Alvorlige mugg og soppangrep kan behandles med klorinløsning. Fukt en klut og la den ligge litt på treverket. Virker ikke dette må du frem med sandpapiret.

1. Hold liv i treverket

Treverk er i konstant endring, det puster, suger vann og tørker. Treverk bør derfor enten oljes, beises eller males. Noe treverk tåler klima godt. Behandles ikke teak vil møblene få et gråaktig patinert ytre, mens veden inni er frisk. Husk uansett å vaske og skylle treverket. Tørre og sprukne overflater bør slipes.

1. Reparer

Plastmøbler med nedbrutt overflate kan restaureres med plastrensemiddel og poleringsstålull, men de kan også spraymales. Vask først og avfett plasten. Bruk maske. Malte tremøbler kan pusses, grunnes og males med en halvåpen maling som slipper fuktighet ut, uten å flasse.

1. Lagre

Best er å lagre hagemøbler som alt annet, tørt, mørkt og kjølig. Bra med lufting, men uten eksponering for vær og vind, kan sikre at du både får det tørt og kjølig. En solid presenning kan gjøre nytten, men pass på at vann og snø renner av, og at særlig tremøbler ikke eksponeres mot marken.