6 av 10 bekymret for boligbrann – likevel øver nesten ingen

Skadedyr, sopp, lekkasjer, innbrudd, elektrisk feil og lynnedslag; av hendelser som rammer hjemmet, er nordmenn aller mest bekymret for brann, viser ny undersøkelse gjennomført i forbindelse med Brannvernuka 2020.
Øvelse gjør mester. Gjør det til en vane å ha en brannøvelse hjemme hvert år, gjerne i uke 38 som er den nasjonale Brannvernuka. Foto: Norsk brannvernforening

Brann topper listen over ulykker vi er redd for at skal ramme boligene våre. Seks av ti (61 %) oppgir at de er bekymret for en brann i boligen, langt foran frykten for vann- eller kloakklekkasje (22 %), innbrudd (20 %), skadedyr eller sopp (16 %) og andre hendelser.

- En brann kan være dødelig, svært ødeleggende og traumatiserende, det er ikke rart vi er redd for det. Heldigvis er det flere ting du kan gjøre for å være best mulig forberedt. Sjekk at røykvarslerne og slokkeutstyret fungerer, test rømningsveier, avtal et møtested ute og snakk sammen om hva dere gjør om alarmen går, sier Elisabeth Aarsæther, direktør i DSB.

Nesten ingen øver
Selv om brann er blant våre største bekymringer for boligen, er det kun 1 av 10 som har gjennomført en brannøvelse hjemme siste år.

- Som voksen tenker man kanskje at man vil handle rasjonelt når brannalarmen uler. Det er imidlertid ikke like lett å holde hodet kaldt når huset fylles med røyk og kroppen fylles med adrenalin. Man har kanskje bare minutter på å få hele familien i sikkerhet. Øv på evakuering hjemme, det skaper trygghet for barn og voksne, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening.

Brannvernuka 2020
Brannvernuka er en nasjonal uke med fokus på brannsikkerhet som i år arrangeres av Norsk brannvernforening, DSB og landets brannvesen. Formålet med Brannvernuka er å bevisstgjøre innbyggerne om brannfaren i en tid på året da antall boligbranner øker.

I år inviterer brannvesenet til en livesending med Brannbamsen Bjørnis på Youtube 19. september kl. 11:00, som erstatter det populære tilbudet Åpen brannstasjon. Bruk gjerne anledningen til å snakke om brann og evakuering med barna.

Les mer om brannvernuka her: https://brannvernforeningen.no/brannvernuka

Om undersøkelsen
Tallene kommer frem i en fersk befolkningsundersøkelse gjennomført av Kantar i perioden 28.8.-7.9.2020, på vegne av Norsk brannvernforening og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Sjekk at røykvarslerne og slokkeutstyret fungerer, test rømningsveier, avtal et møtested ute og snakk sammen om hva dere gjør om alarmen går, sier Elisabeth Aarsæther, direktør i DSB. Foto: DSB
Øv på evakuering hjemme, det skaper trygghet for barn og voksne, sier Rolf Søtorp, administrerende direktør i Norsk brannvernforening. Foto: Brannvernforeningen