Skanska har fått jobben med å utvide Veritas-senteret på Høvik. Kontrakten har en samlet verdi på NOK 295 millioner.

Skanska Norge AS har signert en kontrakt med Det Norske Veritas Eiendom AS om utvidelse av Veritas-senteret på Høvik utenfor Oslo.
Skanska skal utvide Veritas-senteret på Høvik. Illustrasjon: Lund+Slaatto Arkitekter

Kontrakten omfatter byggingen av et nytt kontorbygg på 10.000 m2 samt et nytt parkeringshus med plass til 200 biler. I tillegg skal Skanska bygge om 800 m2 i et eksisterende bygg som skal kobles sammen med det nye kontorbygget. Samlet har kontrakten en verdi på NOK 295 millioner.

Det nye kontorbygget bygges som passivhus, og byggherre Det Norske Veritas Eiendom har satt BREEAM NOR «Excellent» som miljøambisjon for bygget. Skanska ser frem til å videreutvikle Veritas-senteret med hensyn til både miljø, funksjon og estetikk sammen med byggherre.

- Veritas-senteret har en av de flotteste kontorbeliggenhetene i Oslo området. Prosjektets kvaliteter og målsetninger er sammenfallende med Skanskas verdier. Det er derfor spesielt hyggelig å bli valgt som leverandør i gjennomføringen, sier Marius Tunstad, regiondirektør for Bygg Oslo i Skanska.

-Vårt søsterselskap og den største leietakeren i Veritas-senteret, DNV GL, har behov større lokaler, og Det Norske Veritas Eiendom AS ønsker derfor å utvide Veritas-senteret med et tredje byggetrinn. De to foregående byggetrinnene er kjent for sine arkitektoniske verdier, og Veritas 3 skal tilpasses Veritas-senterets preg samtidig som det skal tilføre ytterligere kvaliteter. Vi har lagt vekt på bærekraftige og nyskapende løsninger som bidrar til energieffektivitet, fleksibilitet og et førsteklasses arbeidsmiljø, forteller Torolf Aadnesen, styreformann i Det Norske Veritas Eiendom AS.

Prosjektet vil ha oppstart i 1. kvartal i år, og forventet ferdigstilling vil være 4. kvartal 2016. Prosjektet inngår i ordrereserven for Skanska Norge i første kvartal 2015.

Regiondirektør Bygg Oslo, Skanska: Marius Tunstad, mob: 458 69 306
Kommunikasjonsrådgiver, Skanska: Benedicte Bratt Jakhelln, mob: 982 10 445
Styreformann Torolf Aadnesen, Det Norske Veritas Eiendom AS, mob: 959 90 969

Om Skanska: Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekt i offentlig-privat samarbeid. Basert på selskapets globale miljøkompetanse, sikter Skanska mot å bli førstevalget når det gjelder grønne prosjekt. Konsernet har i dag 55.000 medarbeidere i utvalgte hjemmemarkeder i Europa og USA. Om Det Norske Veritas Eiendom AS: Det Norske Veritas Eiendom AS eier Veritas-senteret på Høvik i Bærum, et parkområde på ca. 90 mål, med to store moderne kontorbygg på til sammen 80 000 m2 og 13 eldre bygg som opprinnelig var en del av Høvik Verk glassverk. Det Norske Veritas Eiendom AS er et datterselskap av Stiftelsen Det Norske Veritas. Stiftelsen Det Norske Veritas arbeider for sikring av liv, verdier og miljø gjennom hel- og deleide datterselskaper i mer enn 100 land. Konsernet har i dag ca. 16000 ansatte.

Naturvitenskap på agendaen - første spadetak for det nye vitensenteret i Kristiansand er tatt!10.4.2024 10:00:25 CEST | Pressemelding

Det var et viktig øyeblikk for kunnskaps- og vitenskapsformidling på Sørlandet, da det første spadetaket ble tatt for det nye vitensenteret på Gimlemoen. Dette markerer en ny æra for Vitensenteret Sørlandet og Universitetet i Agder (UiA), som sammen tar steget mot større og mer tilrettelagte lokaler. Vi bygger bygget som skal levere fremtidens læringsopplevelser innen naturvitenskap!