57 personer har druknet så langt i år

Seks personer omkom i drukningsulykker i august, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Så langt i år har 57 personer druknet – det er en nedgang på 17 % fra i fjor.
Tross mye fint vær i august var det relativt få drukningsulykker. Ingen omkom under bading.

Reduksjonen skyldes i hovedsakfærre drukningsulykker i mai og august.

Nedgangener gledelig, og vi håper den vedvarer. I sommer har det vært øktfokus på drukningsforebyggende arbeid, blant annet gjennom «Hele Norge svømmer». Det kan ha bidratt til at flere tenker på egensikkerhet rundt vann og er mer oppmerksompå om andre får problemer i vannet. De siste månedene har det værten rekke hendelser der liv har blitt reddet fordi noen i nærheten oppdaget drukningsulykkene i tide, sier Tanja Krangnes, fagleder for drukningsforebygging i Redningsselskapet.

I august ga Hans Herman Horns stiftelse fem millioner i året over tre år til etableringen av en ny paraplyorganisasjon for aktører som jobber med drukningsforebygging. Tidligere finansminister og partileder i FrP Siv Jensen skal lede organisasjonen.

– Detvil gi det drukningsforebyggende arbeidet i Norge et stort løft. Det trenger vi for å komme nærmere visjonen om at ingen skal drukne, sier Krangnes.

Drukningsulykkene i august

Tre av drukningsulykkene i august skjedde fra fritidsbåtEn mann i 70-årene ble funnet omkommet i Storsjøen i Rendalen i Innlandet etter en båttur. I Kvænangen i Troms og Finnmark omkom en mann i 50-årene etter å ha falt fra båten, mens en mann i 40-årene ble funnet omkommet i småbåthavna i Ulsteinvik i Møre og Romsdal.

Tre personer omkom også etter fall fra land forrige månedEn mann i slutten av 40-årene druknet under en fisketur vedHelgåa i Verdal i Trøndelag. I Innlandet ble en mann i 70-årene funnet livløs i Vangsmjøse i Vang, og en savnet mann i 40-årene ble funnet druknet Mesnaelva i Lillehammer siste dag i måneden. Saken etterforskes av politiet.

Ulykker fra båt topper statistikken

Så langt i år har 19 personer druknet fra fritidsbåter og to fra yrkesbåter. 14 personer har omkommet etter fall fra land, mens 10 drukningsulykker skjedde under bading. Åtte drukningsdødsfall skyldes fall gjennom isen, mens to personer druknet henholdsvis under dykking og etter at personbiler kjørte ut i sjø eller vann.

88 % av de som har druknet er menn. Av de 57 omkomne var hele 61 % over 60 år. 5 % (tre personer) var under 18 år.

Troms og Finnmark topper statistikken

Ved utgangen av august har 11 personer har omkommet i drukningsulykker i Troms og Finnmark.Viken har ni registrerte drukningsdødsfall, mens det har vært åtte ulykker i Innlandet. Oslo har hatt én drukningsulykke.

Månedsstatistikken er foreløpig, og kan bli endret om det fremkommer nye opplysninger om dødsårsak i de enkelte hendelsene. Se detaljert, interaktiv statistikk på www.rs.no/drukning

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.