56,8% økning i fiskesalg
- Tallene taler for seg. Tilbakemeldingene vi får fra våre kunder er overveldende, og det er selvsagt også hyggelig at fiskeriministeren roser tiltaket. Det er ingen tvil om at fisk engasjerer og at «momskutt» fungerer, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy, som håper myndighetene følger med.
- Vi oppfordrer politikerne til å kutte momsen på de sunneste matvarene. Vi mener det er bedre med gulrot enn pisk, og langt billigere å forebygge helseskader enn å reparere dem, sier han.
6 av 10 vil spise mer fisk
Helsemyndighetene anbefaler to til tre fiskemiddager i uken, men under halvparten av oss følger det rådet. Regjeringen har satt som mål å øke fiskekonsumet med 20 prosent i en femårs-periode (2016-2021).
I en fersk undersøkelse, utført av Kantar TNS for KIWI, sier 6 av 10 nordmenn at de ønsker å spise mer fisk. Likevel har fiskekonsumet dalt år for år. Råvareprisene på fisk har økt kraftig de siste årene, og i KIWIs undersøkelse oppgir 46 prosent av de spurte pris som hovedgrunnen til at de ikke spiser fisk oftere.
- Målet med eksperimentet er å vise at det er mulig å oppnå myndighetenes mål, hvis man tar i bruk det sterkeste virkemiddelet, nemlig pris, sier KIWI-sjefen.
Eksperimentet varer til 17. februar
KIWI har tidligere gjort tilsvarende eksperimenter på både frukt og grønt og nøkkelhull, med svært gode resultater. Da KIWI kuttet prisene tilsvarende momsen på frukt og grønt i 2007, økte salget med 23%. I 2011 økte salget av nøkkelhullsvarer med 22%, da prisene ble kuttet tilsvarende momsen. Nå ser det ut til at effekten er enda sterkere på fisk.
- Eksperimentet varer frem til 17. februar, så vi må vente noen uker til før vi trekker endelige konklusjoner. Men alt tyder på at vi skal nå målet om 20 prosent vekst i kampanjeperioden med god margin, sier Jan Paul Bjørkøy.
For mer informasjon:
Kristine Aakvaag Arvin
Kommunikasjonssjef i KIWI
Tlf: 988 44 830
kristine.arvin@kiwi.no
Bilder
Lenker
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom