
Verdigrunnlag viktigere enn profitt for omdømme
Norske forbrukere er mer opptatt av åpenhet om verdier og forretningsmål, enn forbrukere i de andre nordiske landene.
Tine har best omdømme i hele Norden, viser undersøkelsen. Tine nyter høyere tillit enn noe annet norsk selskap, og selskapet oppfattes å bidra positivt til samfunnet i langt større grad enn de andre selskapene i undersøkelsen. I tillegg scorer Tine høyt på leveranse av kvalitetsprodukter og tjenester.
Immaterielle verdier er viktig for forbruker
Nordiske og internasjonale selskaper er rangert etter omdømme og undersøkelsen skiller mellom kategoriene Purpose og Performance, dvs. selskapers samfunnsmessige betydning sett opp mot økonomiske resultater. Den viser blant annet at samfunnsansvar, lederposisjonering og riktig bruk av sosiale medier oppfattes som viktige deler av selskapers arbeid.
Norsk Tipping gjør det også bra i undersøkelsen, og kommer spesielt godt ut på Purpose, fordi de blir oppfattet som ett selskap som bidrar positivt til lokalsamfunnet.
Toppsjefer må være synlige
Statoil oppfattes som selskap med et sterkt og tydelig lederskap, noe norske forbrukere er mer opptatt av enn forbrukere i resten av Norden. Hele 50 prosent av nordmenn mener at administrerende direktør skal ha en sterk ekstern profil.
– Tydelig ledelse skaper tillit, troverdighet og autoritet. Ikke bare er tydelig kommunikasjon og lederskap viktig internt i organisasjonen, men det er også viktig å by på seg selv i den eksterne kommunikasjonen, sier administrerende direktør i Burson-Marsteller Norge Morten Pettersen.
Bedrifter blir verdsatt ikke bare på bakgrunn av de økonomiske resultater og utbytte som blir gitt ut til aksjonærer, men også en annen mindre håndfast variabel. Undersøkelsen kaller denne for Purpose, som er et bredere begrep enn Corporate Social Responsibility (CSR).
– Våre undersøkelser bekrefter at det å ha en tydelig definert samfunnsmessig profil hjelper å bygge tillitt i tillegg til at det gir ett konkurransefortrinn, sier Pettersen.
Tidligere undersøkelser fra Burson-Marsteller har også vist at børsnoterte selskaper som scorer høyt på begge variabler, gjør det bedre i både oppgangstider og nedgangstider i forhold til sine konkurrenter.
Purpose & Performance Index
Norge – topp 10 |
|
1 |
Tine |
2 |
Norsk Tipping |
3 |
Statoil |
4 |
Gjensidige Forsikring |
5 |
Coop Norge |
6 |
Norsk Hydro |
7 |
Telenor |
8 |
Statkraft |
9 |
Posten Norge |
10 |
Storebrand |
Norden – topp 10 |
|
1 |
Tine |
2 |
Lego System |
3 |
Novo Nordisk |
4 |
Carlsberg |
5 |
SOK/S-ryhmä |
6 |
Norsk Tipping |
7 |
Valio |
8 |
Arla Foods A.m.b.a |
9 |
KONE |
10 |
Volvo |
Kontakter
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Morten Pettersen, administrerende direktør Burson-Marsteller Norge
E-post: Morten.Pettersen@bm.com
Telefon: 924 48 956
Om Burson
Følg pressemeldinger fra Burson
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Burson på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Burson
Metsä-konsernet investerer i en fossilfri fremtid ved å modernisere og bygge ut Metsä Tissues Mariestad-fabrikk i Sverige16.2.2023 12:21:21 CET | Pressemelding
Metsä-konsernet har, gjennom sin tørkepapirvirksomhet Metsä Tissue, besluttet å investere for å bli verdensledende på miljø i tørkepapirproduksjonen ved å modernisere og bygge ut Metsä Tissues Mariestad-fabrikk i Mariestad i Sverige. Investeringen vil øke tilgangen på lokalt fremstilte, bærekraftige tørkepapirprodukter på det skandinaviske markedet, der cirka 40 % av alt tørkepapir i dag kommer fra import. Investeringen har en verdi på 370 MEUR, og det er en av de største i tørkepapirbransjen i Europa og den største for Metsä Tissue. Byggearbeidet vil starte våren 2023, og den renoverte fabrikken skal etter planen være i drift i andre halvår 2025.
Pitney Bowes lanserer innovativ teknologi for sikker dokumentbehandling16.10.2015 13:00:00 CEST | Pressemelding
Hver dag sendes tusenvis av sjekker, bankutskrifter, forsikringsmerknader, helsebrev og andre private dokumenter ut med post. Bedrifter bruker millioner av kroner på å beskytte kundedata, men når det kommer til sensitive klientdata som sendes med post er det svært få som tar nok hensyn til personvern.
Morten Pettersen blir CEO for Burson-Marsteller Norden12.12.2014 09:00:00 CET | Pressemelding
Morten Pettersen, administrerende direktør for kommunikasjonsbyrået Burson-Marsteller Norge, er nå utnevnt til CEO for Burson-Marsteller i Norden.
ELIN ØRJASÆTER TIL BURSON-MARSTELLER21.2.2012 08:55:05 CET | Pressemelding
En av Norges mest kjente kommentatorer, Elin Ørjasæter, begynner i Burson-Marsteller som kommunikasjonsrådgiver. - Ørjasæter er ikke bare en skarp og uredd kommentator, hun er også en erfaren bedriftsrådgiver, sier administrerende direktør i Burson-Marsteller Sigurd Grytten. Ørjasæter har bakgrunn som fagforeningsforhandler, informasjonssjef, personaldirektør og hodejeger. Som hodejeger drev hun sitt eget selskap, Ørjasæter AS, som ble solgt til Visindi i 2004. De siste fire årene har Ørjasæter vært kommentator i E24, Norges største økonomiavis på nett. - Jeg gleder meg til å jobbe med kunder igjen, sier Ørjasæter. - De to siste månedene har jeg hatt permisjon i E24 for å revidere "Lederboka", min bok fra 2008 om arbeidsrett og kommunikasjon. Da kjente jeg savnet etter lederrådgiveren Elin. - Det er særlig givende å jobbe med bedrifter i endringsprosesser, fortsetter Ørjasæter, - og det blir nok mye av i næringslivet fremover. Jeg valgte Burson-Marsteller fordi de er så skikkelige og s
Rune G. til Burson-Marsteller19.12.2011 13:00:12 CET | Pressemelding
(Oslo, 19. desember 2011) En av Norges mest kjente politiske profiler, Rune Gerhardsen, tilknyttes som kommunikasjonsrådgiver i Burson-Marsteller. Selskapet styrker med dette et allerede ledende miljø på samfunns- og myndighetskontakt i Norge.