50 millioner fordelt til sommeraktiviteter for barn og unge

315 organisasjoner og virksomheter over hele landet får til sammen 50 millioner kroner fra Gjensidigestiftelsen til aktiviteter for barn og unge i sommer.

Da fristen gikk ut 1. juni hadde vi mottatt nesten 1 100 søknader, sier Unn Dehlen som er administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen. Det betyr at omlag hver tredje søker nå har fått positivt svar. Målet med tildelingene er at de skal bidra til lystbetonte aktiviteter og mestringsopplevelser for barn og unge.

Et Koronatiltak

- Vanligvis operer vi med én søknadsfrist i året, som er 15 september. I år har vi imidlertid valgt å endre på gaveprosessen vår gjennom ekstraordinære utlysninger i forbindelse med Korona-situasjonen, forklarer Dehlen.

Prosjektene spenner vidt fra konkrete tiltak som svømmeopplæring, til ulike aktiviteter og opplevelser. Vi er imponert over viljen til å skape noe for barn og unge i en sommer som blir litt annerledes for mange, og vi skulle gjerne bidratt med enda flere midler, sier Dehlen.

De største mottakerne av midler er Røde Kors og Frelsesarmeen som til sammen mottar 5,8 millioner kroner. Disse skal fordeles lokalt over hele landet. Svømmeforbundet får også 1,5 millioner kroner til svømmetiltak.

Neste utlysning fra Gjensidigestiftelsen blir lansert i løpet av juli, og da kan det søkes om støtte til å skape inkluderende møteplasser i nærmiljøet.

Gir 54 millioner for å styrke den frivillige redningstjenesten10.1.2021 11:45:44 CETPressemelding

6 av 10 vil ikke bruke hjertestarter ved gjenoppliving16.10.2020 05:00:00 CESTPressemelding