50-åringer ser halvparten av hva 20-åringer ser i mørket

Å bli sett i trafikken er kanskje aller viktigst på høsten – den mørkeste tiden på året. De yngste har størst tro på at de blir sett.
Foto: Unsplash

Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Kantar TNS på oppdrag for Trygg Trafikk og Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- Det er folk mellom 45 og 59 år som i størst grad synes det er vanskelig å se fotgjengere på landeveien når det er mørkt, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind.

I følge Specsavers kan en 20-åring se fotgjengere i mørket på 100 meter avstand, mens en 70-åring først vil se den samme fotgjengeren på 50 meter avstand.

- En 50-åring ser bare halvparten av hva en 20-åring gjør i mørket. Dette begynner å gjøre seg gjeldende allerede i 40-årene, sier optiker Kristyane Rokling i Specsavers.

I følge Trygg Trafikk har nær halvparten av alle bilister opplevd å nesten kjøre på en fotgjenger de ikke har sett i mørket. Over 90 prosent av trafikanter over 45 år skulle ønske flere fotgjengere brukte refleks. Det er også denne gruppen som blir mest irritert over at fotgjengerne dropper refleksen.

Flere eldre sjåfører i trafikken

- Uten refleks er du veldig sårbar selv på steder med gatebelysning. Lys fra gater, butikker og trafikk stjeler så mye oppmerksomhet at du som fotgjenger i praksis blir nærmest usynlig, sier Nielsen.

Med økende alder slipper øyet inn mindre lys slik at netthinnen ikke klarer å oppfatte like mange detaljer som tidligere. Med økende alder blir man også mer plaget av blending og motlys i mørket.

- Det blir stadig flere eldre sjåfører i trafikken, derfor kan vi ikke få sagt ofte nok hvor viktig det er å gå jevnlig til optiker for en synstest og øyehelsekontroll. Brillene skal ha korrekt styrke og sitte godt, sier Rokling.

Blant fotgjengerne var det også størst andel av de yngre som hadde tro på at bilistene så dem, så lenge de gikk i opplyste gater. Også i dette spørsmålet sank andelen av de som trodde bilistene så dem, drastisk med alderen.

- Det er ikke bare en selv man skal ta hensyn til i trafikken, det er først og fremst alle andre. Det er for øvrig bare ett råd som gjelder når det kommer til å bli sett i trafikken; bruk refleks! avslutter Nielsen.