50 år siden jærbuenes banebrytende oppfinnelse av lakkeringsroboten

ABB har fortsatt et blomstrende innovasjonsmiljø for roboter i verdensklasse på Bryne.

Videoreporter Marte Lie i ABB demonstrerer programmering av verdens første lakkeringsrobot fra 1969, nå pensjonert på museet Vitengarden på Jæren.

Året var 1969. Mens verdens øyne var rettet mot den første månelandingen, var en gruppe jærbuer med Ole Molaug i spissen travelt opptatt med å levere verdens første lakkeringsrobot. Den ble eksportert til Gustavsberg i Sverige for å emaljere badekar og skal ha gjort en fremragende jobb.

- Den var i drift i 20 år før den ble returnert til dagens ABB og senere donert til museet Vitengarden på Jæren, forteller Jan Christian Kerlefsen, leder for Robotics & Discrete Automation ved ABB i Norge.

Gir økt bærekraft

Prislappen var 89 000 kroner, som omregnet til dagens kroneverdi er på nivå med en moderne lakkeringsrobot. Kundens spesifikasjonen begrenset seg til å slå fast at den skulle ha «knapper og signallys». Uansett var programmeringen genialt enkel.

- Det var bare å lede og lære den gjennom lakkeringsjobben. Bevegelsene ble lagret på et magnetbånd og spilt av når roboten lakkerte, forklarer Kerlefsen.

Strengt tatt var dette lakkeringsrobot nummer to utviklet hos den gang trillebårprodusenten Trallfa. Den første lakkeringsroboten så dagens lys to år tidligere og ble benyttet internt til lakkering av nettopp trillebårer.

I likhet med månelandingen har oppfinnelsen på Jæren satt dype spor etter seg. Lakkeringsroboter har forbedret produksjonen av varer som påføres overflatebehandling for beskyttelse eller økt estetikk.

- De sørger for raskere overflatebehandling med spesifisert tykkelse, for eksempel kun ett minutt for å lakkere en hel bil utvendig. Til det benyttes fire roboter i samspill, forteller Kerlefsen. - I tillegg minimerer robotene forbruk av lakk, øker kvalitet og nøyaktighet og byr på bedre helse, miljø og sikkerhet ved å unngå nærhet til kjemikalier og krevende, ergonomiske bevegelser. Kort sagt sørger lakkeringsroboter for økt bærekraft.

Ledene innovasjonsmiljø

ABB har hittil levert over 20 000 lakkeringsroboter globalt og er dermed markedsleder. Selv om produksjonen av lakkeringsroboter er flyttet fra Bryne, har selskapet fortsatt et omfattende innovasjonsmiljø i verdensklasse i byen.

- Vi forsker på og utvikler kontinuerlige forbedringer på ABBs lakkeringsroboter, forteller Kerlefsen. - Samtidig er vi også involvert i eksterne forskningsprosjekter. Et av dem er EU-prosjektet AI4EU, altså kunstig intelligens for EU. Her bidrar vi sammen med blant annet NTNU, Telenor og Simula Research til mer avansert testing av roboter ved hjelp av kunstig intelligens.

Verdens første lakkeringsrobot fra 1969 er viktig norsk industrihistorie og ble bestilt med "knapper og signallys".

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB Formel E flyr høyt i Mexico City14.2.2020 08:00:00 CETPressemelding

• ABB Formel E returnerer til fjerde runde i mesterskapets sjette sesong • Banebrytende ABB-teknologi støtter landets fokus på bærekraftig transport, fra produksjon til distribusjon av strøm ABB FIA Formel E er tilbake på Autódromo Hermanos Rodríguez-banen i Mexico City, for fjerde runde i sesong seks. Etter et hett løp i Santiago, der Max Guenther tok sin første ABB Formel E-seier takket være en vågal forbikjøring i siste runde, gjør mesterskapet nok et stopp i Latin-Amerika, og returnerer til Mexico City for femte gang. 2250 moh Not only the fastest track on the calendar, with a mixture of long straights and a technical section in the iconic Foro Sol stadium, the Mexican E-Prix is also the highest at 2,250m above sea level. Det er ikke bare den raskeste banen i mesterskapet, med en blanding av lange rettstrekker og en krevende seksjon i den ikoniske stadionen Foro Sol. Den meksikanske banen er også den høyeste på 2250 moh. Ved fjorårets løp slo Lucas Di Grassi fra Audi Sport ABT Scha