PSA Norge

50 år: Opel Elektro GT

Del

I 1971 satte astronautene i Apollo 15 den første elektriske bilen på månen. Samme år viste Opel at elmotorer ikke var forbeholdt golfbiler.

17. og 18. mai 1971 reiste Georg von Opel til Hockenheimring for å sette ny fartsrekord for en elbil med Opel Elektro GT. Han reiste hjem med seks verdensrekorder.

Barnebarnet til grunnleggeren, Adam Opel, fulgte en familietradisjon som startet med «Rakett-Fritz» som oppnådde en fart på 238 kilometer i timen i 1928 med sin rakettdrevne RAK 2.

Opel Elektro GT var utstyrt med to elektromotorer fra Bosch som i normalmodus leverte 88 kW eller 120 hestekrefter, men som hadde en maks effekt på 118 kW – 160 hestekrefter.

Batteriene var levert av Varta, og ble plassert bak og ved siden av føreren. Bestående av 280 celler sørget batteripakken for åøke vekten fra 960 til 1550 kilo. For å sette det iperspektiv, var det tilsvarende vekt som daværendeOpels flaggskip, Opel Diplomat B.

Langdistanserekorden krevde faktisk at man monterte så mye som 360 celler – noe som økte vekten ytterligere til 1700 kilo – det tilsvarer vekten på Opels lille lastebil, Blitz. Den ekstra vekten krevde stivere fjærer og spesialdekk utviklet av Continental – optimalisert for lavest mulig rullemotstand.

Karosseriet ble også tilpasset ved at man lukket alle luftinntak, monterte et flatere panser uten den klassiske bulen som bensinutgaven hadde for å få plass til forgasseren. Fjerning av speil, støtfangere og dørhåndtak bidro også til lavere luftmotstand. I tillegg ble baklyktene fjernet og blendet, mens en varmeveksler overtok plassen til eksosanlegget.

Kontrollenheten for elektronikk ble plassert i bagasjerommet, mens bilen ble fylt opp av batterier som vanligvis ble brukt i kampfly. Mengden batterier gjorde at det bare så vidt var plass til førersetet.

Georg von Opel satte ikke mindre enn fire nye verdensrekorder på selveste 17. mai 1971 og la ytterligere to til i samlingen den 18.

Avstand

Tid

Hastighet

1.0 km

19.061s

188.86 km/t

1.0 km fra 0 km/t

31.066s

115.88 km/t

0.5 km fra 0 km/t

19.358s

92.98 km/t

0.25 mile fra 0 km/t

16.869s

85.87 km/t

10 km

4 min 43.69s

126.89 km/t

10 miles

7 min 35.63s

127.15 km/t

 Dessverre var Nikkel kadmium-batteriene for utladet til at han klarte å sette en ny rekord for 100 kilometer med en konstant hastighet på 100 kilometer i timen. Det forsøket ble avbrutt etter bare 44 kilometer.

50 år med utvikling og innovasjon har gitt dagens elbiler både akselerasjon og rekkevidde til å konkurrere med fossile drivlinjer.

I dag leverer hverdagsbiler som Opel Mokka-e og Corsa-e både rekkevidde og akselerasjon som Georg von Opel bare kunne drømme om – helt uten å måtte forsake plass – hverken til bagasje eller passasjerer.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om PSA Norge

PSA Norge
PSA Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

67 92 60 00

PSA Norge er en del av Bertel O. Steen AS og er importør av merkene Peugeot, Citroën, DS og Opel til Norge.

Bertel O. Steen overtok Opel-importen 1. desember 2018.

Opel er en av de største europeiske bilprodusentene og ble startet av Adam Opel i Rüsselsheim, Tyskland i 1862. Selskapet startet bilproduksjon i 1899. Siden august 2017 har Opel vært en del av Groupe PSA.

Sammen med sitt britiske søstermerke Vauxhall, er selskapet representert i mer en 60 land over hele verden, og solgte over en million biler i 2018.

Opel er i implementeringen av sin elektrifiseringsstrategi for å møte kundenes krav til bærekraftig mobilitet. Innen 2024 skal alle Opel-modeller som selges i Europa være tilgjengelig i en elektrifisert variant. Strategien er en del av selskapets PACE!-plan med mål om at Opel skal være bærekraftig, globale og elektriske.

Følg pressemeldinger fra PSA Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra PSA Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra PSA Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom