50  000 flere elbiler så langt i år

Salgstallene for bilsalget viser at 50 000 nye elbiler har rullet ut av bilbutikkene så langt i år. Det er flere enn i hele 2018. Da ble det solgt 48 000 nye elbiler.
Salgstallene for september bekrefter at elbilene har tatt over nybilmarkedet. (Foto: NAF)

- Dette viser at avgiftsfritakene for elbil virker etter intensjonen. Samtidig haster det med å få på plass en ladeinfrastruktur som står i stil med veksten i elbiler. Vi i NAF er bekymret for at det er for få ladepunkter og at de som finnes lader for langsomt, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

I september alene ble det solgt rundt 6000 nye elbiler. Det er den tredje beste måneden så langt i år, etter mars og juni. I mars ble det solgt over 10  000 nye elbiler. I juni ble det solgt 7 400.

- Vi ser at toppene kommer med hver store transport av Tesla Model 3. Det har gjort denne bilen til Norges mest solgte, sier han. - Andre bilmerker har også fått skikk på leveransene av elbiler. Det hjelper også godt på de gode salgstallene, fortsetter Sødal.

Bensin og diesel stuper

Samtidig fortsetter salget av bensin- og dieselbiler å stupe. I september ble det solgt drøyt 2000 bensin- og dieselbiler til sammen. Det er en nedgang på 75 prosent sammenliknet med september for tre år siden. I 2016 ble det registrert 3 800 nye dieselbiler og 4 300 nye bensinbiler.

- Vi har tidligere sagt at 2019 blir det året hvor det selges flere elbiler enn diesel- og bensinbiler til sammen. Det er ingenting i salgstallene fra september som endrer dette, snarere tvert imot, avslutter Nils Sødal.