5 tips for å forhindre at sommerfesten blir klein

Sommeren er på trappene og mange virksomheter arrangerer sommerfester for å gjøre noe sosialt med sine kollegaer. Mange synes dette er uproblematisk, mens andre synes det blir vel mye skjenking. Her er fem konkrete tips for hvordan sommerfesten kan bli en suksess fremfor en kveld du helst vil glemme.

Tips 1; Snakk på forhånd om hvordan dere vil ha det

Det er mye hygge forbundet med alkohol men det er nok ingen hemmelighet at det skjenkes godt utover det hele land på festene som avvikles i sommermånedene. Dette er et syn som deles av både ledere og medarbeidere. I en undersøkelse som ble gjennomført av Akan kompetansesenter i 2015, kom det frem at så mange som én av to ledere synes noen blir for beruset når jobben inviterer inn til sosiale sammenkomster. I samme undersøkelse sier like mange ansatte det samme. Med andre ord synes altså både ledere og medarbeidere at folk blir for fulle. Det er derfor underlig at dette fortsetter år etter år. Snakk sammen på forkant om hvordan dere ønsker å ha det for å sørge for at festen blir en morsom affære for alle.

Tips 2; Sørg for at tilbudet om alkoholfri drikke er like tilgjengelig som alkoholholdig drikke

For mange er sommerfesten svært morsom, mens andre opplever den kanskje som krevende. Noe av grunnen til at ansatte opplever sommerfesten ulikt kan være alkoholbruken og overdreven skjenking. Sørg derfor for at de alkoholfrie alternativene er vel så gode, og tilgjengelige, som de alkoholholdige. Det øker sannsynligheten for at flere vil føle seg inkludert.

Tips 3; La andre ting enn drikken være i sentrum

Sørg for å planlegge morsomme aktiviteter, og mat, som de ansatte har glede av fremfor kun å sette alkoholen på bordet og la festen «ordne seg selv». Vær kreativ med party-planleggingen.

Tips 4; Ikke spør andre om hvorfor de ikke drikker alkohol

Hvorfor i all verden må vi spørre folk om hvorfor de ikke drikker? Hva ønsker vi å avdekke? Mange opplever det som ubehagelig å måtte forsvare hvorfor de ikke drikker. La heller dette være en privatsak og noe enhver bestemmer selv. Dette vil garantert gjøre festen morsommere for samtlige.

Tips 5; Dans mer, drikk mindre

Bruk mer tid på dansegulvet enn i baren. Kanskje vil kvaliteten på dansen bli bedre også?