5 om dagen – Fokus på jordbruk og matproduksjon på Kapp Verde

TUI Care Foundations nye Field to Fork-program handler om å støtte en av de viktigste økonomiske sektorene vi har - jordbruk og matproduksjon. Hydroponisk dyrking skal bidra til lokalt jordbruk på Kapp Verde.
Field to Farm - Kapp Verde

-  Det er veldig vanskelig å dyrke ferske råvarer i enkelte områder av verden, og bøndene på Kapp Verde-øyene vet dette altfor godt. Mangel på fruktbar jord gjør at dyrking av avlinger er ekstremt utfordrende og befolkningen er avhengig av importert korn, frukt og grønnsaker. På øya Sal har TCF nå lansert et treårig program for å hjelpe til med å gi ferske råvarer til lokalbefolkningen, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonssjef i TUI.

Programmet fokuserer på å hjelpe jordbrukssamfunn med å gå over til mer bærekraftige og regenererende måter å foredle naturen på. Prosesser og rutiner som opprettholder og styrker biologisk mangfold, og avler lokale og kulturelt viktige delikatesser. Dette er avgjørende for å beholde det naturlige landskapet og for å redusere CO2-utslipp fra industrilandbruk. Programmet bidrar også til å skape bedre inntektsmuligheter for bønder og lokale produsenter ved å knytte dem til hoteller og feriesteder, og skape kortere forsyningskjeder for deres produkter.

Dyrking uten jord

TUI Care Foundation jobber i samarbeid med Milot Hydroponics, et selskap som bruker hydroponiske teknikker for å dyrke avlinger uten å bruke jord. Prosjektet fokuserer på dyrking av økologiske gulrøtter, rødbeter og salat samt avokado, mango, lime og bananer. Det vil bidra til å bygge og styrke kapasiteten til leverandørene, gi økte lønninger og opplæring i nye jordbruksmetoder.

- Å kunne kjøpe «hjemmedyrket» frukt og grønnsaker vil utgjøre en stor forskjell for lokalsamfunnet i Sal, og det er godt å vite at Field to Fork-programmet vil bidra til å få dette til, sier Aspengren.

Field to Farm - Kapp Verde
Field to Farm - TUI Care Foundation