4Service med storsatsing i Tollgaarden

(Oslo, 8. september 2021) 4Service har inngått en avtale med Entra om utvikling av et bredt spekter av serveringstilbud i Tollgaarden, like ved Oslo S. Planleggingen av det som skal bli en storsatsing for det ærverdige bygget er nå i gang.
Tollgaarden ligger noen få minutters gange fra Oslo S og tett på gangbruen over til Barcode. (Foto: 3D Estate)

Det historiske bygget Tollgaarden ligger i Schweigaards gate 15, bare noen få minutters gange fra Oslo S og tett på gangbruen over til Barcode. Eiendommen gjennomgår for tiden en totalrehabilitering og skal være ferdig sommeren 2023. Tollgaardens nesten 100 år lange historie skal nå videreføres i en fremtidsrettet og innbydende innpakning, samtidig som den gjøres mer tilgjengelig for byens innbyggere.

— For en serviceleverandør så er slike prosjekter fantastiske. Det å få være med og bidra fra en stolt historie til en fremtidsrettet kontoropplevelse – det skaper entusiasme. Tollgaarden blir en opplevelse som skal skape engasjement for den klassiske arkitekturen og historien, respekt for beliggenheten - i krysningen mellom øst og vest og gleden av å kunne utvikle og skape områder med mennesker i sentrum. Vårt engasjement for utenforskap sammen med YTE gir slike prosjekter en ekstra dimensjon ved at vi her skal gi mennesker en mulighet, sier konsernsjef Tor Rønhovde i 4Service.

Storsatsingen til 4Service Facility inkluderer ulike serveringskonsepter. Det vil bli en personalrestaurant som etter arbeidstid vil være åpen for alle, en kaffebar, ulike spise, -og serveringssteder, hvor blant annet den godt skjulte bakgården blir tatt i bruk og åpnet opp for publikum. I tillegg skal 4Service Facility drifte et møteromsenter som vil egne seg til ulike arrangementer eller korttidsleie av kontorplasser. Målet med satsingen er å gi et attraktivt tilbud til både leietakere, nærområdet og ikke minst bidra til å skape mer liv på plassen foran bygget.

– Det er gledelig å inngå denne avtalen med 4Service, og vi ser frem til et tett og godt samarbeid med å videreføre og fornye historien for dette markante bygget. Den store satsingen som vi nå velger å gjøre her, vil være viktig og passer inn i revitaliseringen av området. Gjennom engasjementet som 4Service har med YTE bidrar vi til å skape et jobbtilbud for mennesker som i dag står utenfor arbeidslivet. Dette er noe som er viktig for oss også, og vi håper at flere aktører velger å følge opp med lignende tiltak, sier Sonja Horn - administrerende direktør i Entra ASA.

Schweigaards gate 15 ble tegnet av arkitekt Henry Bucher og var oppført i perioden 1919 til 1926. Bygget ble tegnet og bygget for Oslos Jernbanetollsted, men har siden den tid også huset flere andre statsetater.

Stein-Arne Tjore, kommunikasjonssjef i Entra, telefon: 915 39 846, epost: stj@entra.no
Marius Pedersen, direktør Salg & Marked i 4Service, telefon: 400 65 067, epost: marius.pedersen@4service.no

Entra er et av Norges ledende selskaper innen forvaltning og utvikling av næringseiendommer. Entra eier og drifter over 90 bygg, med et samlet areal på omlag 1,5 millioner kvadratmeter, i Oslo og omegn, Bergen og Trondheim. Entra har en solid kundeportefølje med en høy andel offentlige leietagere. Selskapets forretningsstrategi er å være ledende på kundeopplevd kvalitet, levere lønnsom vekst og å være miljøledende i bransjen.