TUI Norge

Logger av i ferien og lar jobben bli hjemme

Del
Nordmenn på chartertur er opptatt av å logge av i ferien og åtte av ti lar jobben bli igjen hjemme. Samtidig deler et stort flertall feriebilder i sosiale medier. Det viser en undersøkelse Star Tour har gjort blant sommerens feriegjester.
Mange sjekker Facebook i ferien, men jobben lar de bli hjemme.
Mange sjekker Facebook i ferien, men jobben lar de bli hjemme.

- For mange er det viktig å koble av og la hjernen hvile i ferien. Likevel synes de fleste det er hyggelig å sende en liten hilsen hjem til venner og bekjente via for eksempel Facebook, Instagram eller Snapshat, sier Lena Petersson som er nordisk leder for kommunikasjon og sosiale medier i Star Tour.

I undersøkelsen svarer 35 prosent at de er opptatt av å logge av fra internett i ferien. Nærmere åtte av ti sier de tok seg helt fri fra jobb sist de var på ferie, mens to av ti sier de leste eller skrev noen jobbmail i løpet av ferieturen.

- Tallene vitner om at nordmenn kanskje er mer restriktive enn det vi tror i forhold til å bruke nett på ferie. De fleste lar ferie være ferie, sier Petersson.

Hele 70 prosent mener det er viktig eller svært viktig at hotellet de bor på har internettilgang. Samtidig innrømmer én av fire at de har irritert seg over at reisefølget er mye på internett i ferien.

- Internett på hotellet er blitt hygienefaktor og noe nordmenn forventer i 2014. Vi vil ha det uansett om vi ferierer i enkle bungalows på landet eller på luksushotell i storbyen. Samtidig vil de fleste av oss at de vi reiser sammen med skal være ordentlig til stede, ikke ha hodet gravd ned i smarttelefon eller nettbrett, sier Petersson.

Men Facebooken min får du aldri…
Av de spurte som var på sosiale medier i ferien, svarer nesten ni av ti at de benyttet Facebook, mens én av fire brukte Instagram og Snapchat. Snapchat er mest populær blant de yngste og hele 72 prosent av de mellom 16-25 år brukte dette i ferien. Kvinner er generelt ivigst på å oppdatere sosiale medier i løpet av ferien (70%) og det er de yngste som er mest aktive. Nesten halvparten av de mellom 16 og 25 år innrømmer at de la ut oppdateringer fra ferien for å snikskryte. De fleste - uansett aldersgruppe - deler imidlertid bilder for å gi en feriehilsen til de hjemme (66,46%).

Spørreundersøkelsen er gjennomført blant Star Tours nyhetsbrevabonnenter i august 2014.
Antall respondenter: 1136

Bilder kan lastes ned her: http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0005218

Fra undersøkelsen:

Hadde du med noe av følgende sist du var på ferie?
Smarphone: 87%
Nettbrett 47%
PC/mac 11,62%
Lesebrett/kindle: 2,46%

Var du på internett sist du var på ferie?
Ja 81,69%
Nei 18,31%

Jobbet du sist du var på ferie?
Nei, jeg har jo fri: 78,34%
Leser jobbmail, men svarer ikke: 6,57%
Skriver noen få jobbmail: 13,15%
Jobber 1-2 timer fast hver dag: 1,51%
Mer eller mindre hele tiden – jeg skal alltid være tilgjengelig for jobb: 0,43%

Brukte du sosiale medier sist du var på ferie?
Ja, 76,51%
Nei 23, 49%

Hvilke sosiale medier brukte du i ferien?
Facebook: 88,14%
Instagram: 23,02%
Snapchat: 23,73%
YouTube: 11,72%
Twitter: 3,39%
Google+: 19,77%

Hvilke sosiale medier brukte du i ferien – fordelt på alder:

Alder?

16-25år

26-35år

36-45år

46-55år

56-65år

66 eller eldre

Facebook

100%

96,05%

91,88%

92,04%

81,99%

73,86%

Instagram

63,64%

46,05%

30,63%

19,4%

11,18%

9,09%

Snapchat

81,82%

55,26%

24,38%

23,88%

11,8%

2,27%

Vine

0%

1,32%

0%

0%

0%

1,14%

YouTube

0%

13,16%

15%

9,95%

11,18%

12,5%

Blogg

9,09%

1,32%

3,13%

0,5%

0,62%

0%

Twitter

4,55%

6,58%

5%

1,99%

2,48%

2,27%

Google+

4,55%

7,89%

12,5%

14,93%

31,68%

36,36%

Pinterest

4,55%

3,95%

1,25%

0,5%

0,62%

0%

Annet

0%

7,89%

4,38%

9,45%

13,04%

21,59%

Ingen

0%

0%

0%

0%

1,24%

3,41%

 
Delte du bilder eller andre oppdateringer på sosiale medier sist du var på ferie?
Ja 67,61%
Nei 28,03%
Husker ikke 4,37%

Hvorfor delte du bilder/oppdateringer på sosiale medier sist du var på ferie?
For å snikskryte J 15,21%
For at folk skulle vite hvor jeg var 4,38%
For å gi en feriehilsen til de hjemme: 66,46%
For å tipse/inspirere andre: 11,88%
Annet: 2,08%

Hvor mye tid brukte du på internett sist du reiste på ferie?
Under 1 time i løpet av hele ferien: 36,96%
Mellom 30min og 1t hver dag: 53,99%
1-2 time hver dag: 6,9%
Over 2 timer hver dag: 1,19%
Var ikke på nett: 0,97%

Hvor viktig er det for deg at hotellet du bor på har nettilgang?
Velg et alternativ mellom 1-5, hvor 1 er svært lite viktig og 5 er svært vikitg.
1: 4,11%
2: 5,08%
3: 21,08%
4: 30,81%
5: 38,92%

Er du opptatt av å "logge av" fra internett i ferien?
Ja: 34,81%
Nei: 52,48%
Vet ikke: 12,72%

Har du noen gang irritert deg over at reisefølget ditt er mye på internett i ferien?
Ja: 24,36%
Nei: 72, 46%
Husker ikke: 3,18% 

Nøkkelord

Bilder

Mange sjekker Facebook i ferien, men jobben lar de bli hjemme.
Mange sjekker Facebook i ferien, men jobben lar de bli hjemme.
Last ned bilde

Om TUI Norge

TUI Norge
TUI Norge
Lille Grensen 7
0159 Oslo Oslo

http://www.tui.no

TUI (Tourist Union International) er den ledende reiseoperatøren i verden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI. TUI Norge ble etablert i 1973. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Spania. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring. 

Følg pressemeldinger fra TUI Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TUI Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye