4,4 prosent nedgang i julehandelen
− Mange handlet mye forrige uke. Den kraftige omsetningen i Black Week satte en demper på julehandelen i uke 49. Det er ikke uvanlig at omsetningen går ned etter en kampanjeuke som Black Week, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.
Black Friday havner i ulike uker fra år til år, dette gir store svingninger i omsetningen når man sammenligner ukesomsetningen i ulike år. Fra uke 47 til uke 48 i år økte omsetningen med rundt 46 prosent. Grunnet Black Week i uke 48 falt omsetningen i uke 49 med 20,7 prosent.
− I fjor var Black Week en uke tidligere. Da var nedgangen fra Black Week til uken etterpå 21 prosent, altså omtrent det samme som i år. Julehandelen ser ut til å holde seg på et godt nivå, det er bra for verdiskapning og arbeidsplasser over hele landet, sier Stende.
Vestlandet på topp
Østlandet er eneste landsdel med nedgang i julehandelen når man sammenligner uke 46 til 49 i år med fjoråret. Nedgangen er på 0,1 prosent. Vestlendingene har sterkest vekst med 1,8 prosent.
− Julehandelen på Østlandet har hatt en svak nedgang, mens de øvrige landsdelene opplever en moderat vekst, ledet an av Vestlendingene. Det blir spennende å se om utviklingen fortsetter eller jevner seg ut mellom landsdelene de siste ukene inn mot jul.
Vekst innen mat og drikke
Omsetningen i butikkene på kjøpesentrene gikk ned med 5 prosent, mens omsetningen i øvrige virksomheter økte med 0,8 prosent i uke 49. Mat og drikke var kategorien som kom best ut av uke 49, med en vekst på 0,3 prosent. I butikkene innen hus og hjem gikk omsetningen ned med 0,8 prosent. I spesialbutikkene og klær-, sko- og veskebutikkene gikk omsetningen ned med henholdsvis 8 og 13 prosent.
− Black Week mettet nok behovet for julegavehandel noe i uke 49, men mat og drikke trenger vi jevnt påfyll av, derfor ser vi at dette er den mest stabile kategorien uavhengig av tilbudsuker. Julen er en tid hvor vi liker å unne oss litt ekstra i matveien, avslutter Stende.
Omsetningsendring per landsdel
Landsdel |
Omsetningsendring uke 49 2018-2019 |
Omsetningsendring uke 46-49 2018-2019 |
Midt-Norge |
-3,7 prosent |
0,8 prosent |
Vestlandet |
-3,9 prosent |
1,8 prosent |
Østlandet |
-4,1 prosent |
-0,1 prosent |
Sørlandet |
-7,1 prosent |
1,3 prosent |
Nord-Norge |
-7,6 prosent |
1,4 prosent |
Kilde: Kvarud Analyse
Omsetningsendring per bransje
Kategori |
Omsetningsendring uke 49 2018-2019 |
Omsetningsendring uke 46-49 2018-2019 |
Mat og drikke |
0,3 prosent |
1,5 prosent |
Klær, sko og vesker |
-13,3 prosent |
-3,8 prosent |
Spesialbutikker |
-8,0 prosent |
-1,3 prosent |
Hus og hjem |
-0,8 prosent |
4,7 prosent |
Butikkhandel i kjøpesenter totalt |
-5,0 prosent |
0,4 prosent |
Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter) |
-4,4 prosent |
0,7 prosent |
Kilde: Kvarud Analyse
Hold deg oppdatert på årets julehandel her: https://www.virke.no/bransjer/handel/julehandel/
Nøkkelord
Kontakter
Vebjørn VarlidKommunikasjonsrådgjevar
Tel:99228523vebjorn.varlid@virke.noBilder
Om Virke
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom