4,4 prosent nedgang i julehandelen

− Mange handlet mye forrige uke. Den kraftige omsetningen i Black Week satte en demper på julehandelen i uke 49. Det er ikke uvanlig at omsetningen går ned etter en kampanjeuke som Black Week, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende.
Black Friday havner i ulike uker fra år til år, dette gir store svingninger i omsetningen når man sammenligner ukesomsetningen i ulike år. Fra uke 47 til uke 48 i år økte omsetningen med rundt 46 prosent. Grunnet Black Week i uke 48 falt omsetningen i uke 49 med 20,7 prosent.
− I fjor var Black Week en uke tidligere. Da var nedgangen fra Black Week til uken etterpå 21 prosent, altså omtrent det samme som i år. Julehandelen ser ut til å holde seg på et godt nivå, det er bra for verdiskapning og arbeidsplasser over hele landet, sier Stende.
Vestlandet på topp
Østlandet er eneste landsdel med nedgang i julehandelen når man sammenligner uke 46 til 49 i år med fjoråret. Nedgangen er på 0,1 prosent. Vestlendingene har sterkest vekst med 1,8 prosent.
− Julehandelen på Østlandet har hatt en svak nedgang, mens de øvrige landsdelene opplever en moderat vekst, ledet an av Vestlendingene. Det blir spennende å se om utviklingen fortsetter eller jevner seg ut mellom landsdelene de siste ukene inn mot jul.
Vekst innen mat og drikke
Omsetningen i butikkene på kjøpesentrene gikk ned med 5 prosent, mens omsetningen i øvrige virksomheter økte med 0,8 prosent i uke 49. Mat og drikke var kategorien som kom best ut av uke 49, med en vekst på 0,3 prosent. I butikkene innen hus og hjem gikk omsetningen ned med 0,8 prosent. I spesialbutikkene og klær-, sko- og veskebutikkene gikk omsetningen ned med henholdsvis 8 og 13 prosent.
− Black Week mettet nok behovet for julegavehandel noe i uke 49, men mat og drikke trenger vi jevnt påfyll av, derfor ser vi at dette er den mest stabile kategorien uavhengig av tilbudsuker. Julen er en tid hvor vi liker å unne oss litt ekstra i matveien, avslutter Stende.
Omsetningsendring per landsdel
Landsdel |
Omsetningsendring uke 49 2018-2019 |
Omsetningsendring uke 46-49 2018-2019 |
Midt-Norge |
-3,7 prosent |
0,8 prosent |
Vestlandet |
-3,9 prosent |
1,8 prosent |
Østlandet |
-4,1 prosent |
-0,1 prosent |
Sørlandet |
-7,1 prosent |
1,3 prosent |
Nord-Norge |
-7,6 prosent |
1,4 prosent |
Kilde: Kvarud Analyse
Omsetningsendring per bransje
Kategori |
Omsetningsendring uke 49 2018-2019 |
Omsetningsendring uke 46-49 2018-2019 |
Mat og drikke |
0,3 prosent |
1,5 prosent |
Klær, sko og vesker |
-13,3 prosent |
-3,8 prosent |
Spesialbutikker |
-8,0 prosent |
-1,3 prosent |
Hus og hjem |
-0,8 prosent |
4,7 prosent |
Butikkhandel i kjøpesenter totalt |
-5,0 prosent |
0,4 prosent |
Kjøpesentrene totalt (inkludert serveringssteder, service- og tjenesteytende virksomheter) |
-4,4 prosent |
0,7 prosent |
Kilde: Kvarud Analyse
Hold deg oppdatert på årets julehandel her: https://www.virke.no/bransjer/handel/julehandel/
Nøkkelord
Kontakter
Vebjørn VarlidKommunikasjonsrådgjevar
Tel:99228523vebjorn.varlid@virke.noBilder

Om Virke
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom