Dette er utfluktene nordmenn vil ha i ferien: Markeder topper - kanopadling flopper

I undersøkelsen har barnefamilier og voksne uten barn som har reist med feriearrangøren svart på hvilke aktiviteter de foretrekker i ferien.
Omtrent syv av ti av de spurte svarer at et besøk på det lokale markedet det som frister mest. På en sterk andreplass ligger prøvesmaking av lokale spesialiteter.
- Mange vil oppleve det genuine og lokalproduserte på ferien, akkurat som her hjemme hvor kortreist mat har vært populært de siste årene, sier informasjonsrådgiver Kirsti Irgens Ertsås i Star Tour.
Seks middelhavsmarkeder:
Sardinia, Alghero: Hver onsdag formiddag selges fersk frukt, grønnsaker, godt landbrød, olivenolje, oster, pølser og skinker i tillegg til klær, sko, vesker duker og blomster.
Sicilia, Catania: Her selges alt mellom himmel og jord både i mat- og klesvei. Markedet ligger i en tverrgate til shoppinggaten Via Etnea i nærheten av Domkirketorget. Åpent tirsdag-lørdag.
Mallorca, Sineu: Størst på øyen og det eneste markedet på Mallorca som fortsatt har levende dyr. Stort utvalg av frukt, grønnsaker, smykker, sko og klær. Åpent onsdager fra kl. 09-14.
Alcudia: Åpent på tirsdager og søndager med omtrent samme utvalg som i Sineu bortsett fra dyrene. Prøv pølser, oster og andre lokale delikatesser.
Inca: Byen er kjent for skinn. Her finnes det mengder med sandaler, vesker og belter. Åpent på torsdager.
Tyrkia: I Bodrum og byene rundt er det markeder alle dager. På Bodrums kjente tekstilmarked (tirsdager) selges tekstiler, tepper, kjøkkenartikler og alle slags klær. Torsdager og fredager er det matmarked med grønnsaker, appelsiner og sitroner fra lokale bonder, ulike urter, oster i alle former og farger, oliven, sopp og mer.
Bilder kan lastes ned her:
http://fritidsresor.citat.se/marketstore/press.jsp?PRESSID=0004983
Om undersøkelsen:
Respondenter: 645 nordmenn (som har reist med Star Tour de siste 18 månedene)
Respondentene har svart på følgende:
Når du er på plass på reisemålet, hvilke av disse 42 aktivitetene/attraksjonene ville du vært mest interessert i?
På førsteplass: Å besøke lokale markeder.
På sisteplass i alle respondentgrupper: Å padle.
Alle aktivitetsvalg i undersøkelsen i tilfeldig rekkefølge:
Hval/delfinsafari
Ri kamel/elefant/esel e.l.
Ponniridning (barn)
Hesteridning (voksne)
Besøke dyr på bondegård eller i dyrehage
Besøke vulkan/grotte/naturfenomen
Vandre i naturen
Sykle i naturen
Nasjonalpark/naturpark
Lokal flora og fauna
Båtutflukt
Snorkle
Fiske
Seile
Padle (Rangering 42. plass)
Golf
Dykking
Sykling
Løping
SPA/massasje/kurbad
Museum
Severdigheter
Bussrundtur på reisemålet
Reisemålets historie og arkitektur
Besøke en annen by/del av landet
Lokale sportsarrangementer
Lokale festligheter
Badeland
Konserter
Teater
Matlagingskurs
Prøvesmaking av lokale spesialiteter (mat og drikke) (Rangering 2. plass)
Vinsmaking/besøke vingård
Whiskysmaking/ølsmaking
Besøke shoppingsenter/outlet
Besøke lokalt marked (Rangering 1. plass)
Besøke by for shopping
Besøke lokal produsent av skinn/tepper/keramikk etc for shopping
Malekurs
Crawlkurs
Meditasjon/yoga
Dansekurs
Nøkkelord
Bilder

Om TUI Norge
TUI (Tourist Union International) er den ledende reiseoperatøren i verden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI. TUI Norge ble etablert i 1973. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Spania. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Ukas tall fra TUI: 38 00027.6.2025 14:21:30 CEST | Pressemelding
Hver uke presenterer vi et tall som beskriver verdens største reiseoperatør TUI på en aller annen måte. Tallet denne uka er 38 000.
Over 9 av 10 charterreiser solgt i juni24.6.2025 14:06:46 CEST | Pressemelding
Det ustabile sommerværet bidar til stort press på restplasser til Hellas og Spania, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
Ny trend: Thailand får mer drahjelp i sommer23.6.2025 09:03:51 CEST | Pressemelding
Først var det HBO-serien White Lotus som fristet rekordmange til Thailand. Nå har det dukket opp et nytt trekkplaster.
Ukas tall fra TUI: 100019.6.2025 12:42:47 CEST | Pressemelding
Hver uke presenterer vi et tall som beskriver verdens største reiseoperatør TUI på en aller annen måte. Tallet denne uka er 1000.
Rentekuttet – Vil på ferie uavhengig av boligrente og kronekurs19.6.2025 11:24:23 CEST | Pressemelding
– Jeg ble glad og overrasket over rentekuttet i dag. Jeg håper det betyr at enda flere kan skaffe seg gode reiseopplevelser i sommer, selv om det også førte til at krona ble svakere, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom