400 000 nordmenn bløffer om prisen på produkter de kjøper
– Det er alltid smart å være åpen om utgifter man har i et ekteskap eller samboerforhold. Samtidig tror jeg de fleste norske par lever godt med et par hvite løgner innimellom. Blir det store summer kan det imidlertid fort vekk bli en utfordring for fellesøkonomien og ikke minst samvittigheten, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.
Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har fått utført oppgir hele 15 prosent av de spurte at de ofte lyver om priser på produkter de har kjøpt, og oppgir en lavere pris enn den reelle kostnaden til sin samboer eller ektefelle. Ifølge SSBs befolkningsstatistikk skulle det tilsi at mer enn 425 000 gifte eller samboende nordmenn gjør dette.
De som innrømmer at de bløffer mest om prisen på ting de kjøper er i aldersgruppen 40-49 år. Her sier nesten 1 av 4 at de ofte gjør dette (23 prosent). Menn og kvinner er omtrent like gode når det kommer til å bløffe om egne innkjøp.
Ekspert: Å «sminke» priser er en velkjent hverdagsfloke hos mange par
Dette er en utfordring som den kjente frittstående par- og familieterapeuten hos Åpen Dialog i Sandnes, Kate Elin Søyland, kjenner godt igjen fra mange terapitimer med norske par.
– Å «sminke» pris for å dekke over økonomiske prioriteringer er en av flere velkjente hverdagsfloker som jeg kjenner igjen fra terapirommet. Den som gjør det synes gjerne det bare er en bagatell, mens den andre opplever at det skader tilliten i forholdet. Ofte stilles spørsmålet: Hvis han eller hun lyver om dette, hva mer kan min kjære lyve om, sier par- og familieterapeuten.
Kvinner handler mer, menn handler færre ganger og dyrere
Ifølge undersøkelsen oppgir menn at de bruker mindre penger enn de faktisk gjør på elektronikk. Deretter følger kategoriene pengespill og klær og mote. For kvinners del er det klart vanligst å oppgi til partneren at de bruker mindre penger på klær og mote enn de faktisk gjør. Deretter følger kategorien kosmetikk og accessories.
Ifølge Klarnas salgsstatistikk fra mer enn 7000 norske nettbutikkene som benytter deres løsninger, er klær/sko og elektronikk blant kategoriene som er mest kjønnsdelte. Mens kvinner står for 82 prosent av netthandelen av klær og sko så langt i 2020, er mennenes andel av elektronikkjøp i samme periode 65 prosent.
– Innenfor netthandelen ser vi også en klar tendens til at kvinnene handler langt oftere, mens menn gjerne handler sjeldnere, men dyrere enkeltprodukter. Vår undersøkelse sier imidlertid ingenting om prisene blir sminket mer eller mindre om produktene blir dyrere, men det kan være nærliggende å tenke seg det, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Kan oppfattes som økonomisk utroskap
Denne typen usannheter kan ifølge Søyland på sikt ende opp med å bli en slitasje på forholdet. En tendens til å sminke sannheten for å dekke over småbeløp kan fort gjøre oss fristet til å benytte samme strategi når mer står på spill.
– Det å være uærlig om hva et produkt koster eller å gjemme nye plagg innerst i klesskapet kan oppfattes som økonomisk utroskap. Spør deg selv hvorfor du gjør det. Som andre former for utroskap kan dette i verste fall føre til alvorlige kriser. Blir tilliten og åpenhet rundt felles økonomi brutt flere ganger, er det ikke uvanlig at par i slike forhold kan få samlivsproblemer, sier Åpen Dialogs terapeut, Kate Elin Søyland.
Dette er produktkategoriene menn oftest bløffer om prisen på til sin ektefelle/ samboer:
- Elektronikk
- Pengespill
- Klær og mote
Dette er produktkategoriene kvinner oftest bløffer om prisen på til sin ektefelle/ samboer:
- Klær og mote
- Kosmetikk og accessories
- Hus og hjem
Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 13-15 mai gjennomført til sammen 1021 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år
Kontakter
Kate Elin Søyland
Par- og samlivsterapeut
Åpen Dialog, Sandnes
922 19 811
post@odialog.no
Thomas ElvestadMarkedsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom