40 % økning i antall brannsignaler i påsken

Ferske tall fra påsken viser en økning i antall brannsignaler på nesten 40 prosent sammenliknet med påsken i 2019. -Vi er overrasket over den markante økningen, og ber folk om ikke å glemme brannsikringen, sier Sikkerhetsekspert i Sector Alarm Inge Svendsen. -Brannsikring er vel så viktig nå når alle er hjemme.
Alltid på vakt: Tidlig varsling fra røykvarslerne og rask kontakt med kundene  bidro til at de fleste branntilløp ble avverget før de utviklet seg til en større hendelse.
Alltid på vakt: Tidlig varsling fra røykvarslerne og rask kontakt med kundene bidro til at de fleste branntilløp ble avverget før de utviklet seg til en større hendelse.

Glemmer brannsikringen

De siste ukene har vært en travel tid for alarmstasjonen til Sector Alarm. -Det kan virke som om mange glemmer brannsikringen, sier Svendsen. –Vi har forståelse for at man i tider som dette ønsker ekstra kos med god mat og stearinlys, men vi må alle ta ansvar slik at vi ikke får like mange brannhendelser som det normalt er i julehøytiden.

Nordmenn er bekymret for brann

En rykende fersk undersøkelse fra Respons Analyse gjennomført for Sector Alarm viser at den største bekymringen i hjemmet er «tanken på brann». Nesten en tredjedel svarer at det er tanken på at det skal begynne å brenne som skremmer mest.

Tidlig varsling gir færre brannhendelser

Til tross for den store økningen i brannsignaler i påsken ble antall reelle brannhendelser redusert.

– Dette skyldes i all hovedsak tidlig varsling fra røykvarslerne og at vi raskt får kontakt med kunden som i disse dager som ofte er hjemme. Kunden får som regel selv avverget branntilløpet før det utvikler seg til en større hendelse.

17 døde så langt i år

Ifølge tall fra DSB var det 41 mennesker som omkom i branner i 2019 og så langt i år er det 17 mennesker som har omkommet i boligbrann. Det er dystre tall.

Den viktigste livsforsikringen er røykvarsleren

-Vår oppfordring er å ta en ekstra sikkerhetssjekk i boligen. Med enkle grep kan du redusere brannrisikoen betraktelig. Tidlig varsling øker sjansen for å redde seg ut i tide, og den viktigste livsforsikringen er røykvarsleren.

-Optiske røykvarslere er det viktigste livreddende tiltaket du har i boligen din – og det er alle som jobber med brannforebyggende arbeid enige om. Følger du våre tips for en tryggere hverdag garanterer jeg økt brannsikkerhet i hjemmet, avslutter Inge Svendsen i Sector Alarm.