40 krisemillioner utbetalt til næringslivet

Sivas nasjonale næringshage- og inkubasjonsprogram ble tidligere i år forsterket med 40 millioner kroner som en del av en nasjonal krisepakke knyttet til korona-epidemien. Nå er pengene utbetalt til aktørene som har spilt inn behov.
Ingrid R. Lorange, adm. direktør i Siva. Foto Berre

Midlene skal bidra til vekstogutvikling hos norskebedrifteri en krevendetidoger bevilget til fylkeskommunene som oppdragsgivere for Sivas næringshage- og inkubasjonsprogrammer.

Avgjørende støtte
VestlandMøre og RomsdalRogaland og Trøndelag er blant fylkene som har fått mest.Administrerende direktør Ingrid R. Lorange i Siva håper krisepakkenkommer godt til nytte for bedriftene, som hun mener har gjort en formidabel jobb i en krevende situasjon.

– Vi står i en alvorlig krise og mange har bokstavelig talt en lang vinter foran segenten det er snakk om gründere eller etablert næringsliv. Nå er pengene utbetalt, og det er utrolig viktig at desettes raskt i arbeidpåpeker Lorange

De to programmene til Siva har vist seg som effektive verktøy i den rådende pandemien. Formålet med krisepakken har vært å sørge for at næringshagene og inkubatorene fortsatt kan bistå bedrifter som har behov for kompetanse, nettverk og andre vekstfremmende tiltak etter virusutbruddet.Fordelingen av tilskuddet på 40 millioner er basert på samtlige næringshager og inkubatorer sine estimater på forbruk og behov for ekstra midler i inneværende år, og er gjort i tett dialog mellom Siva og fylkeskommunene.

Viktig for fremtiden
Innovasjonsselskapene, som er operatører for programmene,fikk brått en ny hverdag da pandemien slo inn for fullt, og det er grunn til å tro at situasjonen vil vedvare for mangeFlereopplevdeat gründere og bedrifter satte sine utviklingsprosjekter på vent, noe som medførte inntektsbortfall. På den annen side tok et betydelig antall bedrifter kontakt og søkte støttenoe som gjorde ateksisterende programtilskuddikke strakk til.Økte midler ble enforutsetning for å sikrefortsatt bistandtil bedrifter rundt om i landet.

– Det er etter vår vurdering meget effektiv ressursbruk å benytte denne strukturen av operatører som har bygget kompetanse og nettverk over tid. Et tilleggsmoment er betydningen av å opprettholde den kompetansen og kapasiteten som er bygd opp hos disse operatørene over mange år. I den situasjonen vi er inne i er det tydelig at den nasjonale innovasjonsinfrastrukturen av næringshager og inkubatorer er relevante for å sikre omstilling og vekst i norsk næringsliv.Når denne krisen snur vil behovet for deres tjenester sannsynligvis være større enn noen gang, påpeker Ingrid R. Lorange.

Nasjonal struktur
Hun sikter til at næringshage- og inkubasjonsprogrammene over tid har utviklet en struktur av relevante og sterke programoperatører som arbeider tett på bedriftene, og som har opparbeidet seg en sentral rolle i regionale og nasjonale økosystemer for innovasjon og næringsutvikling. Næringshagene og inkubatorene har utviklet seg til viktige utviklingsmiljøer for kommuner, fylkeskommuner og privat næringsliv, og utfører blant annet førstelinjetjeneste for godt over hundre kommuner. I dag er det totalt 73 programoperatørerhvorav39er innenfor næringshageprogrammet og 33 er innenfor inkubasjonsprogrammet. Gjennom programmene har i overkant av 4000 bedrifter og gründere de siste årene mottatt bistand til etablering, utvikling og vekst.

Fylkesvis oversikt, med total sum og aktørene som har fått økt tilskudd:

Agder

3,528,000

KUPA, Norinnova, Orinor, Pro Barents

Næringshageprogrammet:

Halti Næringshage, Hermetikken Næringshage, Nordkappregionen Næringshage, Næringshagen Midt-Troms, OrinorSápmi Næringshage

Trøndelag

4,200,000

Proneo, T-lab, 6:am

Næringshageprogrammet:

Fremtidens Industri (FI), INAM, Næringshagen i Orkdalsregionen, Tindved Kulturhage, Rørosregionen næringshage, Nasjonalparken Næringshage

Vestfold og Telemark