4 personer mistet livet i trafikken i september

Til sammen har 71 personer mistet livet i trafikken dette året. Det er fire personer færre enn i samme periode i fjor.

I september omkom det to syklister og to bilførere. Alle tre var eneulykker hvor det ikke var andre involverte. Vi har også fått vår første dødsulykke på el-sparkesykkel denne måneden.

Vi ser nå en liten nedgang i antall som har mistet livet i år. September har som regel vært preget av et høyt antall omkomne, så i år har vi det laveste antallet omkomne vi har sett i en september-måned på mange årDet er en positiv utvikling. Likevel er vi lei oss for at det også nå er fire familier som har mistet noen de er glade i, sier Jan Johansen direktør i Trygg Trafikk.

Færre kvinner omkommer i trafikken

I år er det 11 kvinner og 6menn som har mistet livet i trafikken. I snitt har det omkommet 27 kvinner i året per september mellom 2010 og 2019.

Det er kvinnene som bidrar til at vi har en nedgang i antall drepte i år sammenlignet med de siste årene. Vi ser derimot en økning i antall omkomne menn sett opp mot fjoråret. Menn har høyere risiko for å bli drept i trafikken enn kvinner. Grunnen til dette er trolig at menn kjører mer på landevei og motorvei enn kvinner og dermed også oftere i høyere hastigheter. Ulykker i høy fart blir som regel mer alvorlige, sier Johansen.

Husk dekkene

I mange deler av landet har høsten gjort sin ankomst for lengst og nå står vinteren for tur. Trygg Trafikk oppfordrer alle til å skifte dekkene før det er for sent.

Kvaliteten på dekkene dine avgjør om hvor godt grep du har på veien. Det er litt ulikt fra sted til sted når det lønner seg å skifte til vinterdekk, men sørg i hvert fall for at du gjør det i god tid før det blir glatt. Samtidig så er det lurt å sjekke mønsterdybdenalder og kvalitet på dekkene. For gamle eller slitte dekk kan føre til farlige situasjoner på veien, advarer Johansen.

Følg saker fra Trygg Trafikk

Siste saker fra Trygg Trafikk

Nedleggelsesspøkelset truer verdens beste trafikkpoliti, igjen!16.11.2020 07:00:00 CETDebattinnlegg

Regjeringen varsler i den nye politimeldingen at de vil vurdere om Utrykningspolitiets (UP) ressurser skal fordeles på politidistriktene. Får de viljen sin, vil det føre til en katastrofal svekkelse av trafikksikkerheten i hele landet. For hva skjer hvis det blir færre kontroller på veiene våre og bilførerne oppdager dette? Forskningen er helt entydig: Flere vil bryte trafikkreglene og antallet som blir drept eller hardt skadet vil øke, stikk i strid med nullvisjonen som Stortinget vedtok i 2002.