Nortura

4 av 10 vet ikke at Gilde kun bruker norsk kjøtt

Del
Merkevaren Gilde endrer design på mer enn 400 forpakninger og styrker sin assosiasjon til det norske. Nå etablerer de en tydeligere tilknytning til sine eiere: den norske bonden. 4 av 10 nordmenn vet ikke at Gilde er ensbetydende med norsk kjøtt.

Målet med designendringen er økt synlighet og gjenkjennelighet på tvers av kategorier. Den velkjente Gilde- logoen forblir den sammen, men styrkes nå med flere distinkte design-elementer, bl.a. en illustrasjon av et gårdslandskap og et nytt merke 

- Vi hadde behov for å forsterke, samle og forenkle Gilde sin identitet. Vårt nye design skal knytte merkevaren nærmere den norske bonden og være tydelig på at vi alltid bruker norsk kjøtt. Disse verdiene har vi samlet i det nye designet som skal tas ut på all emballasje, sier designerhos Gilde Lisa Apall   

400 nydesignede varelinjer er allerede å finne i butikkhyllene og skal rulles ut gjennom hele 2022. Grunnen til den langsiktige utrullingen er at man ønsker å bruke opp eksisterende emballasje før ny tas i bruk.  

Alltid norsk kjøtt – en del av vårt samfunnsoppdrag 

Ifølge en fersk rapport gjennomført av Ipsos svarer 62 % at de vet at Gilde kun bruker norsk kjøtt.  

- Gilde er garantisten for norsk kjøtt i det norske markedet og en viktig merkevare for norske forbrukere. Med det nye designet ønsker vi å øke kunnskapen til forbrukerne om at Gilde alltid er norsk kjøtt. Vi representerer 17000 norske bønder og er stolte av våre bønder som bidrar til at Norge er blant de landene i Europa medlavest forbruk av antibiotika til matproduserende dyr, sier Markedsdirektør i Gilde, Nina RishovdStavenæs

Nortura og Gilde arbeider med flere bærekraftsprosjekter, en av dem er økt bruk av norsk fôr til norske husdyrog økt bruk av utmarksressursene til beiting. 

Helhetlig, stilren og distinkt med stor strategisk viktighet

Landskapet blir det nye felles designelementet som vil stå sentralt på alle pakninger fra Gilde. Produktserien ikledd det nye designet fremstår som mer helhetlig, stilren og distinkt. 

- Hittil har vi fremstått fragmenterte med få gjenkjennbare designelementer eller farger som knytter oss sammen, utover Gildes logo. Vi trengte å samle porteføljen, forsterke og forenkle Gilde sin identitetsier Lisa Apall.

Arbeidet med den nye identiteten starter tilbake i juni 2020 og i samarbeid med designbyrået Designhouse.  

- Arbeidet med utviklingen av Gildes nye visuelle identitet har vært en omfattende prosess av stor strategisk viktighet, og vi er veldig fornøyde med resultatet. Å få anledning til å være med og forme det visuelle uttrykket til en av Norges sterkeste merkevarer var en oppgave vi gikk til med stor ydmykhet. Det nære og gode samarbeidet med Gilde har resultert i en identitet som styrker Gilde som en stolt produsent av norsk mat, sier Anne-Mette Spilling, kreativ leder i Design House.

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Nortura

Nortura
Nortura
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

955 18 000http://www.nortura.no

Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.

Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.

Følg pressemeldinger fra Nortura

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nortura

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye