Eurocash

37 prosent nordmenn vil grensehandle jevnlig etter pandemien

Del
Selv om noe færre nordmenn ønsker å handle mat og drikke i Sverige etter pandemien enn før, planlegger fremdeles hele 37 prosent å grensehandle halvårlig eller oftere når situasjonen normaliseres.

I Innlandet/Viken oppgir hele 58 prosent at de skal gjøre dette. Her oppgir også 3 av 10 spurte at de planlegger å handle månedlig eller ukentlig i Sverige når det gjenåpnes.

Det viser en representativ undersøkelse* som dagligvarekjeden Eurocash, som har syv dagligvarebutikker langs norskegrensen, fra Storlien i nord til Strømstad i sør, har fått utført.

– Denne undersøkelsen viser med all tydelighet at det er svært mange nordmenn som vil handle mat og drikke i Sverige når vi nå sakte, men sikkert er på vei tilbake til en normalsituasjon. Vi har de siste 15 månedene modernisert og «norsktilpasset» alle våre syv supermarkeder slik at vi er enda bedre forberedt på økt norsk grensehandel, sier administrerende direktør i Eurocash, Johan Svensson.

Tror på stabil og sterk grensehandel over tid

I løpet av 2020 ble deres omsetning i de syv supermarkedene langs grensen mer enn halvert, fra drøyt 1,4 milliarder i 2019 til 651 millioner svenske kroner.

– Taper du 90 prosent av kundene dine over natten påvirker det selvsagt virksomheten kraftig. Vi er imidlertid langsiktige, og tror på en stabil og sterk grensehandelsutvikling over tid. Det ligger også i planene våre for de neste årene å utvikle nye butikker på attraktive steder langs norskegrensen, sier Svensson.

Fem prosent færre vil grensehandle jevnlig etter pandemien

Ifølge den representative undersøkelsen har antall nordmenn som oppgir de planlegger å handle mat og drikke i Sverige etter pandemien gått litt ned etter over ett år med stengte grenser. Mens 42 prosent oppga at de handlet hvert halvår eller oftere i Sverige før pandemien, planlegger 37 prosent å grensehandle når pandemien tar slutt.

Totalt oppgir 67 prosent at de planlegger å handle mat og drikke i Sverige etter pandemien. 73 prosent gjorde dette før pandemien.

– Det har vært en del fokus på grensehandel og avgifter i Norge, noe som kan ha bidratt til nedgangen. Dessuten er nok flere fremdeles litt skeptiske til å reise utenlands, sier Svensson.

Han legger til at Eurocash har innført en rekke koronatiltak i butikken slik at nordmenn på handletur i Sverige skal føle seg like trygge som på handletur i Norge.

Skal være billigst på grensehandel

Ifølge undersøkelsen har det største savnet blant grensehandlende nordmenn det siste året vært de lave prisene i Sverige. Hele 41 prosent av de som handler der oppgir dette. Deretter følger det å gå glipp av selve handleturen (19 prosent). Mange savner også det brede vareutvalget (13 prosent).

– Selv om grensehandel handler om pris for mange, er både selve turen og det brede vareutvalget vi kan tilby i seg selv viktige årsaker til at mange nordmenn velger å reise over grensen for å handle. Med våre nye butikker skal nordmenn lett finne de de mest populære varene til de beste prisene langs hele grensen. På sikt tror vi at dette marerittåret har styrket oss og gleder oss til at nordmenn igjen kommer til Sverige, sier administrerende direktør i Eurocash, Johan Svensson.

 

Så mange planlegger å handle mat og drikke i Sverige når pandemien er over*

1. Viken/ Innlandet (58 %)

2. Oslo (42 %)

3. Trøndelag/ Nord-Norge (37 %)

4. Agder/ Sør-Østlandet (29 %)

5. Vestlandet (13 %)

* Andelen som oppgir de planlegger å handle ukentlig, månedlig eller halvårig

Dette handler nordmenn vanligvis av mat og drikke i Sverige:

1. Brus og mineralvann (58 %)

2. Søtsaker og godteri (57 %)

3. Ost og meieri (54 %)

4. Alkohol (52 %)

5. Kjøtt- og fjærkreprodukter (51 %)

 

* Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 16-21 juni gjennomført til sammen 1007 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år

 

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Marielle Lysén
Marielle Lysén
Last ned bilde
Johan Svensson
Johan Svensson
Last ned bilde

Om Eurocash

Som dagligvarekjede har Eurocash lang erfaring med grensehandel og har i mer enn 20 år vært å finne langs grensen for sine kunder. Den første butikken åpnet i 1999 i Svinesund og i dag finnes Eurocash på seks forskjellige steder med syv dagligvarebutikker, fra Storlien i nord til Strømstad i sør. Gjennom å utfordre bransjen skal Eurocash fortsette å vokse og styrke sin posisjon som den ledende dagligvarekjeden langs grensen mot Norge. Eurocash omsatte for drøye 1,5 milliarder SEK i 2019 og er en del av Axfood og NorgesGruppen som er underlagt det felleseide selskapet Nax AB.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye