Innovasjon Norge

RETTELSE TIL FORRIGE MELDING: Dette mener turister om ferien i Norge - Turistundersøkelsen 2013

Del
Turisters forbruk i sommersesongen 2013 var rundt 25 milliarder kroner viser den nye Turistundersøkelsen til Innovasjon Norge. Undersøkelsen viser blant annet at det er de norske turistene som er de mest betydningsfulle for reiselivsnæringen i Norge da de står for mer enn halvparten av det totale forbruket.
Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin foto: Tommy Andresen
Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin foto: Tommy Andresen

Nylig publiserte Innovasjon Norge Turistundersøkelsen for sommersesongen 2013. Turistundersøkelsen er landsdekkende og baserer seg på intervju med 4001 feriereisende og 888 forretningsreisende i perioden mai til august 2013.

Undersøkelsen kartlegger flere sider ved norske og utenlandske turisters ferieopphold i Norge. Av det som blir målt er blant annet hva utenlandske og norske turister foretar seg når de er på ferie i Norge. Hva de planlegger av aktiviteter og hvordan dette påvirker døgnforbruket. Hvor mye penger bruker turister her til lands og hvor fornøyde er de egentlig med Norge som ferieland?

-Turistundersøkelsen gir oss en verdifull innsikt i ulike sider ved turismen i Norge som blant annet forbruksmønstre, aktiviteter og tilfredshet.  Den gir oss dermed et bedre verktøy for å kartlegge hvordan vi skal jobbe mer effektivt og målrettet for å tiltrekke oss de mest lønnsomme gjestene. Samtidig peker den på hvilke områder vi må jobbe med for å løfte den generelle tilfredsheten og lønnsomheten for norsk reiselivsnæring, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge om undersøkelsen.

Oppsummering fra Turistundersøkelsen 2013:

Fornøyde turister - Turister er stort sett fornøyde med ferieoppholdet her til lands, viser Turistundersøkelsen. Mest fornøyd med oppholdet er amerikanerne, mens asiatene er de minst tilfredse med ferien i Norge.

Både de utenlandske og norske ferieturistene er enige i at pris ikke står i forhold til kvalitet på ferien i Norge, men de utenlandske turistene vurderer likevel ferien høyere enn nordmenn. Nordmennene på sin side er mer tilfredse med overnattingstedet, restauranter og spisesteder og pris i forhold til kvalitet enn hva som er tilfellet for de utenlandske turistene.

De utenlandske gjestene er mest tilfredse med servicenivået, attraksjoner og severdigheter, informasjon og skilting samt aktivitetsmulighetene her til lands.

Sør-Europa og Asia med høyest døgnforbruk - Dersom man ser på døgnforbruket isolert sett, viser det at Kina og Asia ellers har et betydelig høyere forbruk enn andre reisende til Norge, selv om en del av dette forbruket tilfaller pakkereise og transport, utenfor Norge. Sør–Europa, Europa og ikke europeiske turister har også et høyt forbruk på ferien i Norge.

- Det er interessant å bemerke seg at markedene fra Sør-Europa som har markert seg med en nedgang i antall kommersielle gjestedøgn de siste årene, er de landene som har høyest døgnforbruk på norgesferien, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Reiselivsdirektøren peker også på at turister fra Europa og Sør-Europa er de turistene som har flest antall overnattinger i Norge med henholdsvis 11 og 10 dager, etter Tyskland og Nederland. Turistene herfra skiller seg ut med de lengste oppholdstidene med henholdsvis 15 og 14 overnattinger i gjennomsnitt.

Ønsker flere lønnsomme turister - Norske turister ønsker å slappe av på ferien i Norge, mens utenlandske turister i større grad vil oppleve naturen. Deltagelse i aktiviteter på ferien gir mer fornøyde gjester viser Turistundersøkelsen til Innovasjon Norge, utfordringen til norsk reiselivsnæring er å legge bedre til rette for naturbaserte opplevelser som skaper en større merverdi for næringen.

Turistundersøkelsen viser store forskjeller i ferieturisters forbruk alt etter hvilken aktivitetstype de deltar i. En utenlandsk turists gjennomsnittlige forbruk ligger på omkring 2000 kroner per overnatting. Dersom denne turisten planlegger en kulturopplevelse som å gå på teater, ballett eller opera, øker det gjennomsnittlige døgnforbruk til rundt 2600 kroner. Til sammenligning har en utenlandsk turist som planlegger sportsaktiviteter et gjennomsnittlig døgnforbruk på rundt 1200 kroner.

- Turistundersøkelsen viser at vi er for dårlige til å sette sammen brede opplevelsesparker som tilbyr mer enn bare natur, samtidig som vi ser at det er her mye av pengene ligger, sier Tuftin.

 

Fakta om Innovasjon Norges turistundersøkelse:

  • Innovasjon Norges landsdekkende turistundersøkelse vil utføres årlig og skal erstatte den tidligere gjesteundersøkelsen utført av Transport Økonomisk Institutt (TØI).
  • Undersøkelsen baserer seg på datainnsamling ved kommersielle overnattingssteder.
  • Turistundersøkelsen 2013 inneholder analyser av norske og utenlandske turister som har vært på forretnings -eller feriereise i Norge i sommersesongen 2013 fra mai til august.
  • Rapporten estimerer disse turistenes samlede forbruk og ser på hvordan forbruket fordeler seg på ulike utgiftsposter basert på spørsmål i undersøkelsen.
  • I tillegg til en bedre analyse av turisters forbruk gir datagrunnlaget også en bedre innsikt i turisters adferd og deres bedømmelse av ferien i Norge generelt.
  • SSB står for utvalget av overnattingsbedrifter, intervjuing og vekting av data.
  • Rapporten og analysene er utarbeidet av Epinion på vegne av Innovasjon Norge.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin foto: Tommy Andresen
Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin foto: Tommy Andresen
Last ned bilde

Lenker

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0104 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye