35 organisasjoner ber Sanner styrke folkehelsen i Norge

At helseutgiftene i Norge nådde 372 milliarder kroner i normalåret 2019 er urovekkende og lite bærekraftig. Det mener 34 friluftslivs-, idretts- og helseorganisasjoner, som ber finansministeren ta tak i budsjettet for 2021.

STYRKE FOLKEHELSEN: - Alle vet at det er billigere å forebygge enn å reparere helse. Å styrke helsen i en befolkning gir store reduksjoner i utgifter, men krever manges innsats, skriver de 34 organisasjonene i sitt opprop til finansministeren. Foto: Wanda Nordstrøm / Norsk Friluftsliv

I et normalår uten corona koster nå hver av oss nå over 69 600 kroner i helseutgifter årlig, viser helseregnskapet SSB la frem fredag. I 2019 ble det brukt hele 372,3 milliarder kroner på helse – en økning på 17,4 milliarder kroner fra året før.

- I disse dager må akutte tiltak prioriteres. Men på sikt er arbeidet med å fremme grunnhelsen i befolkningen enda viktigere. Dette arbeidet har vært nedprioritert over flere år. Grunnhelsen avgjør hvordan den enkelte av oss håndterer sykdom, og vår evne til å delta i arbeid og sosialt liv. Vi har ikke råd til en økning på 17 milliarder kroner til helse hvert eneste år. Når regjeringen til uken skal samles til budsjettkonferanse, må derfor et fond for folkehelse prioriteres, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Fellesorganisasjonen for 17 frivillige friluftslivsorganisasjoner går i dag ut med et opprop sammen med 33 andre friluftslivs-, idretts- og helseorganisasjoner.

Budskapet til finansminister Jan Tore Sanner er klokkeklart: Folkehelsen i Norge må prioriteres, og man må ha et langt større fokus på forebygging.

Mandag setter finansministeren seg sammen med resten av regjeringen til budsjettkonferanse, for å legge budsjettet for 2021.

Da håper de 35 organisasjonene at Sanner husker på rapporten fra Vista Analyse, som viser at det kan være 80 milliarder kroner å hente i samfunnsøkonomisk gevinst bare ved litt økt fysisk aktivitet.

- Alle vet at det er billigere å forebygge enn å reparere helse. Å styrke helsen i en befolkning gir store reduksjoner i utgifter, men krever manges innsats. Finansministeren må derfor ta grep og sørge for nødvendig koordinerte tiltak. Det finnes mye fakta og forskning om hva som gir effekt, skriver organisasjonene i oppropet.

Disse 34 organisasjonene står bak oppropet:

Norsk Friluftsliv, 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Kristen Idrettskontakt, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM speiderne, Norges Klatreforbund, Norsk Orientering, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Norsk Kennel Klub, Skiforeningen, Syklistenes Landsforening, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap, Folkehelseforeningen, Norges Idrettsforbund, Norges Leirskoleforbund, Opplysningskontoret for frukt og grønt, Landsforeningen for hjerte- og lungesyke, Aktiv mot kreft, Roede, Diabetesforbundet, Tjukkasgjengen, Norges Fysioterapeutforbund, BUA, TVERGA, Hold Norge Rent, Aktivitetsalliansen, Friluftsrådenes landsforbund, Norges Bedriftsidrettsforbund og Norges Hytteforbund.

paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.