Innovasjon Norge

Norsk spill-app med unik suksess - på vei til topps for andre gang på ett år i USA

Del
Det begynte som en guttedrøm og endte opp med spill-appen Fun Run som har blitt lastet ned over 30 millioner ganger på ett år. I dag slipper Dirtybit oppdateringen Fun Run 2.0 som kan føre dem til topps på App Store USA på ny. Suksessteamet forteller at de er de eneste norske apputviklerne som har klart å bli #1 i USA.
Teaser fra ny versjon
Teaser fra ny versjon

-          Det som er utrolig er at vi er på vei oppover igjen, ett år etter vi lå på topp, og fortsatt uten å ha brukt en eneste krone på markedsføring av spillet. Dette har bare svært få andre spill klart før oss. Vi holdt #1 i USA helt til Google Maps for iPhone ble sluppet for ett år siden, sier Aurora Klæboe Berg, forretningsutvikler i Dirtybit.

Ny vinterversjon lanseres i dag
- For å bli synlige i markedet fokuserer vi knallhardt på å skape noe unikt, forteller Nicolaj en av gründerne bak Dirtybit, om spillet som gir fire brukere mulighet for å spille sammen i sanntid, uavhengig av hvor i verden man er.

I dag lanseres en ny versjon av Fun Run, med snø- og vintertema. Den nye versjonen har seks ulike baner, og to nye spillkarakterer, en pingvin og isbjørn. Pluss at det er annet tilbehør som blir sluppet i forbindelse med jul og vintersesongen som gaver, ski, snowboard osv.

-          Vi har gjort en del tekniske oppgraderinger som vil forbedre spilleopplevelsen. Dette blir den største oppdateringen vi har gjort siden spillet ble lansert. Den blir derfor omtalt som Fun Run 2.0, sier Aurora.

Fun Run-feber
Kult å lage spill, tenkte Nicolaj Broby Petersen og Erlend Børslid Haugsdal i 2011. De studerte datateknikk på NTNU og dannet Dirtybit for å utvikle cross-plattform mobilspill. Fun Run ble lansert i september 2012. Allerede i desember samme år lå den som # 1 på App Store i USA, som den første og eneste norsklagde appen noensinne. På sitt meste har Fun Run blitt lastet ned over en halv million ganger på én dag.

-          Vi har aldri vært lavere enn #544 på App Store i USA etter desember i fjor. De fleste andre populære spill detter til slutt ut av listene. Levetiden til et spill er mellom ett og to år. Vi er godt over i vårt andre år og er fortsatt på listen, forteller Aurora.

Dirtybit opplevde først å bli store i USA, før spillentusiaster i Sveits, Singapore, Israel og De Arabiske Emirater tok Fun Run til sitt hjerte. Totalt har Fun Run vært ranket som #1 i hele ti forskjellige land.

-          Fun Run har vokst sterkt i arabisktalende land. Det tok rett og slett helt av. De har bakt Fun Run- kaker, dekorert vannscootere og satt opp musikal. Vi har derfor oversatt Fun Run til åtte forskjellige språk, blant annet arabisk, for å tilrettelegge bedre for ikke-engelskspråklige brukere, sier Aurora.

Fikk kontakter i Apple og Google gjennom TINC
I februar 2013 deltok Dirtybit på et fire ukers program for tech-gründere i regi Innovasjon Norge i Silicon Valley. Gjennom TINC-programmet lærte blant annet gründerne viktigheten av nettverksbygging.

-          TINC var utrolig nyttig, og hjalp oss å bygge et sterkere selskap. Vi lærte å strukturere selskapet og lage en solid vekstplan. Programmet ga oss gode kontaktpunkter i Silicon Valley. Da vi reiste tilbake senere førte disse kontaktene oss videre til Apple, Google og Amazon. Kontakter i disse selskapene er essensielt for å bli promotert, forteller Nicolaj.

TINC er et 4-ukers bedriftutviklingsprogram i Silicon Valley. Programmet er rettet mot bedrifter i en tidlig fase med teknologisk produkt og potensial for internasjonal vekst.

-          Dirtybit-gjengen er flinke, kreative og hardtarbeidende. De er i tillegg flinke til å fokusere og finne de riktige folkene til å hjelpe dem videre. Det er en god kombinasjon. Spillbransjen er en tøff bransje og det er få som virkelig lykkes hver gang og klarer å bli en bestselger mer enn en gang. Dirtybit-teamet er superflinke og fokuserte unge mennesker og jeg er helt sikker på at de kommer til å lykkes videre. De har også fått stor anerkjennelse i Silicon Valley på kort tid. Det er imponerende, sier Anne Worsøe, leder for Innovasjon Norge San Fransisco og Innovation House i Silicon Valley.

-Penger er ikke alt
I dag teller Dirtybit åtte personer i 20-årene. De lager nye spill, samtidig som Fun Run holdes i live gjennom oppdateringer og nytt innhold.

- Vi har opplevd kopiering og tøff konkurranse. Nå tar vi i bruk enda mer innovativ teknologi for å hele tiden ligge foran konkurrentene, forteller Nicolaj.

Tech-gründerne har benyttet seg av Innovasjon Norges tjenester innen IPR, markedsføring og internasjonalisering. De har også fått eksperthjelp om forretningsutvikling fra rådgivere og mentorer gjennom TINC programmet i Silicon Valley. Dirtybit har aldri mottatt økonomisk støtte fra Innovasjon Norge, men sier at hjelp med nettverk og rådgivning hatt større betydning for dem enn penger.

-          Penger er ikke alt. Hvis du satser fullt, setter deg store mål og får god rådgivning, kan du få til mye, sier Nicolaj.

For mer informasjon, kontakt:
Aurora Klæboe Berg, press@dirtybit.com, +47 900 55 042
Kristin Welle-Strand, krwel@innovasjonnorge.no, +47 934 58 303

Samlebilde: Foto: Kai Dragland
Fra oppe til venstre: Nicolaj Broby Petersen (Co-founder & COO), Matthew Guise (Game Developer), Martin Nybø Vagstad (CTO), Aleksander Elvemo (Game Developer).

Fra nede til venstre: Erlend Børslid Haugsdal (Co-founder & CEO), Ida Vilhelmina Oltedal (Support Manager), Aurora Klæboe Berg (VP of Business & Marketing), Fredrik Fors Hansen (Game Artist).

Bilder

Teaser fra ny versjon
Teaser fra ny versjon
Last ned bilde
Teaser fra ny versjon
Teaser fra ny versjon
Last ned bilde
Anne Worsøe. Foto: Innovasjon Norge
Anne Worsøe. Foto: Innovasjon Norge
Last ned bilde
Dirtybit-gjengen. Foto: Kai Dragland
Dirtybit-gjengen. Foto: Kai Dragland
Last ned bilde
Anne Worsøe. Foto: Innovasjon Norge
Anne Worsøe. Foto: Innovasjon Norge
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0104 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye