God tilgang på norske epler

Vi er en epleglad nasjon. Hver og en av oss spiser over 12 kg epler i året. Eplet har fulgt oss helt tilbake til norrøn tid. Det er funnet eplekjerner i Osebergskipet, og vår norrøne mytologi forteller at Idun eide ungdomseplet og at gudene i Åsgård spiste nettopp eplet for å holde seg evig unge. Eplet utgjør 2/3-del av norsk fruktareale, og er så absolutt frukt nummer 1 i vår bevissthet.
I år beregnes det en total norsk produksjon på 7000 tonn. Det er normalt bra. Men næringen jobber aktivt med å plante nye trær i flere regioner i landet. Videre forskes det på nye sorter. Begge deler er både tid- og kostnadskrevende, men helt nødvendig. Det norske markedet etterspør mer norske epler enn næringen kan levere. Spesielt i september måned har vi for liten tilgang. Men dette skal bedre seg, forsikrer næringen.
Det er tusenvis av eplesorter på verdensbasis. Her i landet har vi også en god del. Den sorten vi spiser aller mest av er Aroma. Det er opprinnelig en svensk sort som virkelig har gjort god nordmann av seg. Gravenstein kom fra Danmark for nærmere 230 år siden. Den har vært elsket gjennom alle disse årene. En ny utforsket sort, Rubinstep, kommer så vidt ut på markedet i år. Det er en sen sort som vil fylle opp i november.
Eple er sunt. Et eple om dagen er bra for magen. Det har mange fått høre gjennom sin oppvekst. Ordtaket er ikke uten grunn hva helseeffekt angår. Eple har en lav glykemisk indeks. Det betyr at frukten inneholder langsomme karbohydrater som igjen påvirker blodsukkeret i gunstig retning. Eplet er videre rikt på antioksidanter, vitamin C, mineraler, sporstoffer og naturlig fiber.
Kontaktperson: Britt Kåsin, informasjonssjef Opplysningskontoret for frukt og grønt, e-post: britt.kasin@frukt.no - telefon: 916 36 870.
Nøkkelord
Bilder


Lenker
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt
Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.
Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt
Rekordmengder på moreller og tidlig sesongstart26.6.2025 09:26:41 CEST | Pressemelding
Årets morellsesong ser svært lovende ut. Prognosene viser store mengder, tidlig sesongstart og jevnt god kvalitet.
Nye kåringer skal løfte økologisk frukt og grønt i dagligvarebransjen19.6.2025 08:24:38 CEST | Pressemelding
For første gang i konkurransens 18-årige historie lanseres det to nye priser i NM i frukt og grønt dagligvare for å fremme økologisk frukt og grønt: «Beste butikk på økologisk frukt og grønt» og «Beste kjede på norsk økologisk frukt og grønt».
Disse grønnsakene får TikTok til å koke15.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Et raskt søk på #cabbagesteaks eller #crispypotatoes på TikTok gir millioner av treff. Grønnsaker har blitt en av de heteste mattrendene i 2025 – både blant hjemmekokker og influensere. Alt fra kålbiffer med urtesmør til ovnsbakte grønnsaker med hot honey er blant det mest populære innholdet akkurat nå.
8 tips til 8 om dagen10.6.2025 10:14:26 CEST | Pressemelding
Vi gir barna våre mye frukt og grønt de første årene, men etter fylte fire gir vi dem mindre og mindre. Vi glemmer også å passe på at vi får i oss grønnsaker selv. Faktisk glemmer hele 1,3 millioner av oss å spise grønnsaker.
Ferske tall: «Alle» nordmenn elsker norske jordbær!26.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Hele 95 prosent av nordmenn sier de gleder seg til å spise norske jordbær. Her er tipsene som gjør at smaken faktisk blir enda bedre – og som gjør at du unngår bløte og uappetittlige bær.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom