30 år siden Arisan-forliset

Natt til søndag 12. januar 1992 gikk det Panama-registrerte skipet Arisan på grunn utenfor Runde. Skipet var lastet med malm, og hadde 450 tonn tungolje og 70 tonn diesel om bord. Forliset skjedde bare to kilometer unna Fuglefjellet på Runde, og kunne ha resultert i en miljøkatastrofe.
Oljevernberedskapen er styrket
Det er mange ting som har forandret seg siden 1992 innenfor oljevernberedskapen.
Kapteinen på Arisan hadde 17 motorstopp mellom Narvik og Sunnmøre, og nektet å ta imot hjelp. I dag har vi et helt annet overvåkningssystem på plass, og når et skip seiler utenfor de pålagte seilingsledene blir det stilt spørsmål til fartøyet om hva avviket skyldes.
- I dag har Kystverket myndighet til å pålegge kapteiner å ta imot hjelp. Vi ville ikke latt båten gå så langt inn mot land, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
I tillegg er den kommunale beredskapen styrket, og Kystvakten er i dag en del av oljeberedskapen og de har oljevernutstyr om bord. Det var ikke tilfelle da Arisan havarerte. Oljevernutstyret som brukes er også bedre, og vi har selvsagt helt andre IKT-løsninger som bidrar til å løse utfordringer ved en oljevernaksjon. Allikevel vil vi oppleve ulykker også i fremtiden.
- Det vil skje flere ulykker på sjøen, det er ikke mulig å fjerne faren for det 100%. En av de store forskjellene mellom 1992 og i dag er at ansvaret ikke ligger på mange etater, men at Kystverket både skal sørge for sikker og effektiv ferdsel langs kysten og inn i havner samt at vi har ansvaret for den nasjonale beredskapen mot akutt forurensning. Vi tenker med andre ord forebyggende og skadebegrensende tiltak i samme etat, sier kystdirektøren.
Oppryddingen var krevende
Tusenvis av sjøfugl døde som følge av utslippet, og de frivillige som ryddet opp hadde lite erfaring og utstyr å hjelpe seg med.
Utstyret vi har i dag er bedre siden 1992, og vi har digitale støtteverktøy for kartlegging av olje på strender. Dessuten er det etablert et system for å ivareta HMS. De som skal rydde opp får også en mer grundig opplæring. Men det må fortsatt folk ut på strendene dersom et oljeutslipp når kysten, og oppryddingen er krevende og tar tid.
Arisan lå på grunn i to måneder. Etter hvert delte skipet seg i to, og forsvant i havet 15. mars 1992. I dag ligger restene på 30 meters dyp, og er et yndet mål for dykkere.
Kontakter
Kristin Ballantine-MarthinsenRådgiver
Kommunikasjonsrådgiver innen området oljevern og beredskap mot akutt forurensing.
Bilder
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Ny runde med tilskudd til kommunale fiskerihavnetiltak – søknadsfrist 1. mars 20269.12.2025 13:02:05 CET | Pressemelding
Kystverket lyser nå ut en ny runde med statlig tilskudd til kommunale fiskerihavnetiltak. Ordningen skal bidra til å styrke og utvikle infrastrukturen i fiskerihavner langs hele kysten. Søknadsfristen er 1. mars 2026.
Testar nye sjømerke langs kysten2.12.2025 08:05:00 CET | Pressemelding
Nye, norskutvikla sjømerke vert no sett ut på utvalde stadar frå Kragerø til Sørvær. Med sterkare lys og smartare design skal dei nye «trafikkskilta til sjøs» testast i nokre av dei tøffaste forholda langs kysten.
Ny utlysning av havneprosjektet i Kjøllefjord27.11.2025 12:23:43 CET | Pressemelding
Kystverket lyser nå ut entreprisen i prosjektet Kjøllefjord fiskerihavn på nytt, etter at den første konkurransen ble avlyst i juli med bakgrunn i at anbudene lå vesentlig over kostnadsrammen.
Norge vertskap for "Øvelse skyggeflåte"12.11.2025 09:08:59 CET | Pressemelding
Denne uken møttes representanter for flere europeiske land til kriseøvelse i Norge. Scenarioet var en skipsulykke med et stort, sanksjonert tankskip. Eierskapet til skipet var uklart, og det samme var forsikringsstatusen.
Lys i riktig retning – IALA-omleggingen av sjømerking langs norskekysten er fullført11.11.2025 15:21:46 CET | Pressemelding
Etter sju år med systematisk arbeid fullførte Kystverket i dag, 11. november, en av de største moderniseringene av norsk navigasjonsinfrastruktur. Nærmere 1800 fyrlykter langs kysten er nå lagt om i tråd med de internasjonale IALA-retningslinjene for sjømerking.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom



