30 år siden Arisan-forliset

Natt til søndag 12. januar 1992 gikk det Panama-registrerte skipet Arisan på grunn utenfor Runde. Skipet var lastet med malm, og hadde 450 tonn tungolje og 70 tonn diesel om bord. Forliset skjedde bare to kilometer unna Fuglefjellet på Runde, og kunne ha resultert i en miljøkatastrofe.
Oljevernberedskapen er styrket
Det er mange ting som har forandret seg siden 1992 innenfor oljevernberedskapen.
Kapteinen på Arisan hadde 17 motorstopp mellom Narvik og Sunnmøre, og nektet å ta imot hjelp. I dag har vi et helt annet overvåkningssystem på plass, og når et skip seiler utenfor de pålagte seilingsledene blir det stilt spørsmål til fartøyet om hva avviket skyldes.
- I dag har Kystverket myndighet til å pålegge kapteiner å ta imot hjelp. Vi ville ikke latt båten gå så langt inn mot land, sier kystdirektør Einar Vik Arset.
I tillegg er den kommunale beredskapen styrket, og Kystvakten er i dag en del av oljeberedskapen og de har oljevernutstyr om bord. Det var ikke tilfelle da Arisan havarerte. Oljevernutstyret som brukes er også bedre, og vi har selvsagt helt andre IKT-løsninger som bidrar til å løse utfordringer ved en oljevernaksjon. Allikevel vil vi oppleve ulykker også i fremtiden.
- Det vil skje flere ulykker på sjøen, det er ikke mulig å fjerne faren for det 100%. En av de store forskjellene mellom 1992 og i dag er at ansvaret ikke ligger på mange etater, men at Kystverket både skal sørge for sikker og effektiv ferdsel langs kysten og inn i havner samt at vi har ansvaret for den nasjonale beredskapen mot akutt forurensning. Vi tenker med andre ord forebyggende og skadebegrensende tiltak i samme etat, sier kystdirektøren.
Oppryddingen var krevende
Tusenvis av sjøfugl døde som følge av utslippet, og de frivillige som ryddet opp hadde lite erfaring og utstyr å hjelpe seg med.
Utstyret vi har i dag er bedre siden 1992, og vi har digitale støtteverktøy for kartlegging av olje på strender. Dessuten er det etablert et system for å ivareta HMS. De som skal rydde opp får også en mer grundig opplæring. Men det må fortsatt folk ut på strendene dersom et oljeutslipp når kysten, og oppryddingen er krevende og tar tid.
Arisan lå på grunn i to måneder. Etter hvert delte skipet seg i to, og forsvant i havet 15. mars 1992. I dag ligger restene på 30 meters dyp, og er et yndet mål for dykkere.
Kontakter
Kristin Ballantine-MarthinsenRådgiver
Kommunikasjonsrådgiver innen området oljevern og beredskap mot akutt forurensing.
Bilder
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Oppstart av moloarbeid i Sørvær7.10.2025 15:40:30 CEST | Pressemelding
I midten av oktober starter arbeidet med å utbedre både Sørvær hovedmolo og Stangsund molo i Sørvær fiskerihavn i Hasvik kommune.
Dykk ned på 3D-modellen av Blücher6.10.2025 12:50:25 CEST | Pressemelding
For å få bedre kontroll på forurensning fra skipsvrak har Kystverket tatt i bruk 3D-modellering. Først ut er vraket av den tyske krysseren Blücher.
Klar for utdyping i Husøy fiskerihavn3.10.2025 09:20:07 CEST | Pressemelding
Kystverket har signert kontrakt med Norvald Jørgensen AS for gjennomføring av utdypingsprosjektet i Husøy fiskerihavn på Senja. Prosjektet markerer en viktig milepæl i arbeidet med å gjøre havna mer tilgjengelig og funksjonell – og vil legge til rette for økt aktivitet, verdiskaping og utvikling i fiskerisamfunnet Husøy.
Utdyping av farleden ved Nygårdsrevet og Risøyhamn: Arbeidet starter i november1.10.2025 12:58:24 CEST | Pressemelding
Kystverket har tildelt kontrakten for utdyping i Nygårdsrevet og Risøyhamn til Gerd Stensen AS. Arbeidet starter etter planen i høst, og er et viktig tiltak for å bedre fremkommeligheten og sikkerheten for sjøtrafikken i Vesterålen.
Status 2025: Kampen om arealet – sameksistens mellom havvind og skipsfart13.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Det satses på vindkraft til havs i verden. I Norge har regjeringen en strategi om å bli en ledende nasjon innenfor havvind, med en industri som utvikler og bygger vindkraftløsninger i toppklasse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom