Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

3 av 10 kommuner sier at rasisme ikke er et problem i deres lokalsamfunn

Flere kommuner ser behovet for en aktiv tilnærming i kampen mot rasisme, samtidig som en høy andel mener at rasisme ikke eksisterer hos dem. Det er skremmende lesing, mener Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom // FNs Internasjonale dag mot rasisme, 21.mars

I 2016 gjennomførte Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom en kartlegging av norske kommuners arbeid mot rasisme. På det tidspunktet hadde kun Oslo kommune en handlingsplan mot rasisme. I 2022 kom det nye tall, mye går i riktig retning – men vi har en lang vei å gå.

Av landets 356 kommuner var det 125 som svarte Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom på spørsmål om det foreligger en handlingsplan mot rasisme. 38 kommuner oppgir handlingsplaner som i noe grad innebærer konkret arbeid for å bekjempe rasisme.

Tall fra 2022 viser at Oslo kommune ikke lengre er alene om å ha en handlingsplan mot rasisme, i dag er det økt til nesten 10% med 12 kommuner som har kommuniserte en slik plan.

- Når vi vet at det er 25% mindre sjanse for å innkalt til jobbintervju om du har et utenlandslignende navn, at barn opplever grov rasisme på skolen og at melaninrik ungdom blir nektet adgang på utesteder kun basert på utseende må både grasrota og beslutningstakere ta aktivt grep. Det er ikke nok å være en ikke-rasist, man må være en aktiv antirasist, sier Ammal A. Haj Mohamed, leder av Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom.

Kommuner ser ikke utfordringen med rasisme: Under kartleggingen oppga 3 av 10 kommuner at «de ikke har hatt saker som har gjort det nødvendig å jobbe frem en slik handlingsplan» eller at «rasisme ikke er et problem». Dette har ingen noe grunnlag for å hevde med dagens manglende forskning på feltet, mener Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom som savner mer kunnskap og kjennskap til dagens utfordringer knyttet til rasisme.

- Å hevde at rasisme ikke eksisterer i en norsk kommune basert på at man selv ikke har opplevd eller vitnet rasisme er naivt. Et problem er fortsatt et problem selv om det ikke er et problem for deg personlig. Vi må ha politisk vilje og tydelige ledere fra hele befolkningen i kampen mot rasisme, sier Ammal A. Haj Mohamed.

Om Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom
Storgata 33 A

22 03 77 00https://www.folkehjelp.no/Solidaritetsungdom

Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom mener at verden ikke er fattig, den er urettferdig. Vi er en solidarisk antirasistisk organisasjon, derfor er det en hovedoppgave for oss å arbeide for en mer rettferdig fordeling av makt og ressurser. Vi jobber for å fremme internasjonal solidaritet i norge, bekjempe rasisme og diskriminering, og fronte en human asyl- og flyktningspolitikk.

Vårt arbeid bygger på solidaritet, ikke veldedighet. solidaritet vil si å stå skulder til skulder med de margnialiserte i samfunnet og bidra til at de selv skal forme sine samfunn. Å vise solidaritet kan derfor innebære å ta standpunkt på de undertryktes side. I vårt arbeid med å utfordre makt og urett styres vi av prinsippet om å kun uttale oss i saker som vi, eller norsk folkehjelp, har erfaring fra gjennom vårt arbeid nasjonalt eller internasjonalt.

Følg pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom

Menneskerettighetsbyen Bergen ivaretar ikke helserettighetene til papirløse18.12.2023 17:25:36 CET | Aktuelt

Tirsdag 19.desember skal bystyret i Bergen vedta budsjett for 2024. Alt tyder på at bystyret velger å fjerne hele bevilgningen til Helsesenteret for papirløse i Bergen, et slik vedtak vil direkte ramme den mest sårbare gruppen i samfunnet og i de verste tilfeller være forskjellen på død og liv. - Virker som flertallet av bystyret har lest Robin Hood baklengs, Ibraheem Mansour leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom Bergen.