KLP

Husk vinterdekk til fjells

Del
Det er bilførers ansvar å sørge for at bilen har tilstrekkelig veigrep og klarer å stoppe foran enhver påregnelig hindring.
vinterdekk
vinterdekk

I høstferien kan det fort bli både frost og snø på fjellet. Da er det viktig å ha lagt om til vinterdekk, enten piggfrie eller med pigg.

- Er årsaken til en ulykke for liten mønsterdybde i dekkene, eller feil type dekk med tanke på vei og føre, risikerer bilfører solide kutt i erstatningen fra forsikringsselskapet, sier Thomas Nilsen, seniorrådgiver i KLP Skadeforsikring.

Det handler ikke bare om å ha godt nok feste opp bakkene mot hytta, man skal også kunne stoppe før krysset i bunnen av bakken på vei ned. - Målekriteriet for ”tilstrekkelig veigrep” går mer på at man faktisk har kontroll på bilen og klarer å stoppe foran enhver påregnelig hindring, enn at man kommer seg fram, påpeker Thomas Nilsen.

I Sør- og Midt-Norge kan piggdekk brukes fra 31. oktober til 2. påskedag. I Nord-Norge kan man bruke piggdekk fra 15. oktober til 1. mai.

Høstglatt

Nilsen minner om at vinterdekk skal ha minimum 3 mm mønsterdybde. For sommerdekk er minste tillatte mønsterdybde 1,6 millimeter:
- Om høsten, når mye nedbør og løv i veibanen skaper glatte kjøreforhold, bør ikke sommerdekkene være slitte. Fagmiljøer anbefaler at man koster på seg nye sommerdekk når regnet setter inn om høsten.

- 1,6 mm mønsterdybde på sommerdekk er lovlig, men bremselengden vil øke betraktelig på vått og glatt føre, så dette går på egen og andres sikkerhet. Gode bildekk gir bedre veigrep og reduserer risikoen for ulykker, ikke minst når du kjører i svinger og rundkjøringer på våte høstveier. God mønsterdybde reduserer også risikoen for vannplaning, sier han.

Ikke skift for tidlig

Thomas Nilsen i KLP advarer likevel mot å skifte til vinterdekk for tidlig, dersom man ikke skal til fjells:
- Selv om piggfrie vinterdekk kan brukes hele året, anbefales det å kjøre med sommerdekk i sommerhalvåret. Vinterdekk, med eller uten pigger, er laget for kuldegrader. Når det er varmegrader og våt asfalt, får vinterdekk dårligere veigrep og lengre bremselengde enn gode sommerdekk.

Gummiblandingen i vinterdekk er nemlig utviklet for å holde seg myke når det er kaldt. Det er dokumentert at de egner seg dårlig på regnvåt, varm veibane.

- Har du byttet til vinterdekk før hytteturen i høstferien, og det fortsatt er bart på veiene når du kommer tilbake til lavlandet, er det greit å kjøre ekstra forsiktig med tanke på at vinterdekkene egner seg best på vinterføre, sier Nilsen.

Nøkkelord

Kontakter

Thomas Nilsen, seniorrådgiver i KLP Skadeforsikring AS, Skadeforebyggende avd.
thomas.nilsen@klp.no
908 67 121

Bilder

vinterdekk
vinterdekk
Last ned bilde
Thomas Nilsen
Thomas Nilsen
Last ned bilde

Om KLP

KLP
KLP
Postboks 400 Sentrum
0103 Oslo

55 54 85 00http://www.klp.no
Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer pensjons-, finans- og forsikringstjenester til kommuner og fylkeskommuner, helseforetak og til bedrifter både i offentlig og privat sektor, og til deres ansatte. KLP-konsernet har en forvaltningskapital på 376 milliarder kroner.
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye