24 millioner kroner til studentinnovasjon

24 gründerprosjekter ledet av studenter ved norske universiteter og høyskoler får 1 million kroner hver.
Kvist Solutions er en gruppe studenter ved NTNU og ett av prosjektene som får 1 million til å utvikle sin forretningsidé. Foto: Privat

Se nederst i saken for en oversikt over prosjektene

– Studentinnovasjon er viktig for å skape morgendagens næringsliv og nye grønne arbeidsplasser. Vi må hjelpe de som har en god ide til å tørre å satse, for da kan vi skape mange flere bedrifter og arbeidsplasser. Innovasjon og ny teknologi skal hjelpe oss med å omstille Norge i det grønne skiftet, og gründerspirer blant studentene trenger vi flere av. Jeg er glad for å se at så mange gode prosjekter får støtte, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

STUD-ENT-ordningen retter seg mot studenter og kandidater fra universiteter og høyskoler som vil prøve seg på gründervirksomhet og videreutvikle forretningspotensialet i idéer de har fått gjennom studiene. De får erfaringer, på godt og vondt, i det å drive fram en forretningsidé. Ordningen er også et viktig virkemiddel for lærestedene ved at de utvikler en kultur for entreprenørskap og kommersialisering og skaper tettere samarbeid mellom studenter og forskere.

Studentinnovasjon over hele landet

Forskningsrådet mottok 59 søknader i 2021. Prosjektene blir vurdert fortløpende gjennom første halvdel av 2021, og så langt har 24 prosjekter fått tildeling. Tildelingene skjer innenfor en rekke ulike fagområder og til lærersteder over hele landet.

Blant annet får en gruppe studenter ved NTNU 1 million til et prosjekt og et selskap som heter Kvist Solutions som retter seg mot byggenæringen. Aktører i bransjen forholder seg til en lang liste med strenge miljøkrav som må dokumenteres. Innhenting, revidering, og strukturering av godkjent dokumentasjon er en tung prosess, og utgjør en barriere for aktører som ønsker å bygge miljøvennlig. Selskapet Kvist utvikler en webapplikasjon som strømlinjeformer slike prosesser, slik at miljøledere kan bruke mer tid på å skape og videreutvikle miljøvennlige løsninger, og mindre tid på tungrodde sertifiseringsprosesser.

Ved Høgskulen på Vestlandet skal studenter gjennom selskapet Adfectus utvikle et digitalt kommunikasjonsverktøy for barn og unge som får behandling ved sykehus eller andre helseinstitusjoner. Slik kan barn i pasientrollen lettere innhente og formidle informasjon gjennom sine egne avatarer og relaterbare illustrasjoner. Dette vil gi barn eierskap til egen situasjon, forberede kommunikasjonen mellom pasient og behandler, og øke kvaliteten på behandling i barnehelsetjenesten.

– STUD-ENT-ordningen er et viktig virkemiddel for lærestedene ved at de utvikler en kultur for entreprenørskap og kommersialisering, og skaper tettere samarbeid mellom studenter og forskere. Tidligere STUD-ENT prosjekter trekker frem at støtten fra Forskningsrådet og samarbeid med tyngre forskningsmiljøer, fungerer som et kvalitetsstempel og en døråpner inn mot potensielle kunder, partnere eller investorer, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit.

Disse prosjektene får 1 million kroner:

Utdanningsinstitusjon

Tittel

Prosjektleder

Høgskolen på Vestlandet

Adfectus- Application for dissemination and information gathering using a personal visual profile

Randi-Marie Pedersen

Drone Transport Between Hospitals

Lars Erik Matsson Fagernæs

Glede - Social gift giving made fun, accessible and easy

Jakob Nelvik

Norges teknisk-naturvitenskaplige Universitet

OmniMod AS- Commercialization of autonomous solutions within E-commerce logistics, intralogistics and distribution

Tobias Drage Roti

Norges teknisk-naturvitenskaplige Universitet

Massflow - A digital marketplace for leftover materials from infrastructure construction projects.

Tuva Sveås Okkenhaug

YME Technologies AS - Next Generation Cooling Components

Oskar Svendsen

Norges teknisk-naturvitenskaplige Universitet

Commercialization of a full-service circular business model (CBM) for influencers to establish and invest in sustainable brands

Isabella Benestad

Spiny Seafoods - Harvesting and size enhancement of sea urchins

Lars-Arne Boge

Norges teknisk-naturvitenskaplige Universitet

Cohere - A VR application for teams working together, while apart.

Andreas Ore Larssen

Dreamknit - A revolutionary way of designing knitting patterns

Marte Eirin Stenvaag

Norges teknisk-naturvitenskaplige Universitet

Kvist Solutions - Efficient and streamlined planning and execution of sustainable construction.

Fabian Utigard

Norges teknisk-naturvitenskaplige Universitet

APIIR - Professional motion analyses in a condensed and scalable mobile platform.

Rasmus Thunem

Agoprene - A greener alternative to natural rubber foam

Celine Sandberg

EdYou - Scaling Individualized Learning

Jakob Erikstad

Norges teknisk-naturvitenskaplige Universitet

Skypass: A web application for customs refund documentation for online retailers

Christian Fredrik Nagell-Erichsen

Norges teknisk-naturvitenskaplige Universitet

Vilje Bionics - Assistive exoskeleton with motorized movement for individuals with arm impairment

Eirik Bodsberg

Norges teknisk-naturvitenskaplige Universitet

Development and testing of a minimum viable Virtual Reality product for treating anxiety disorders

Markus Haraldseid

Yatek Multidirectional Treadmill for VR/AR Navigation in Healthcare

Annelene Dahl

Stefan Filipovic

Universitetet i Oslo

Mine Opplysninger – A digital platform that improves data transparency by making the rights and obligations under the GDPR easy and safe.

Oliver Z. Jakobsen

Universitetet i Oslo

Conduct pilot projects to implement Stily's personalization algorithms in existing value chains and measure the effects.

Julian Hjallum

The DITA (Deep Immersive Transcription Adaptor) Project

Jonas Gahr Sturtzel Lunde

PolarEdge - An open IoT Edge Platform fast-tracks your connected operations

Dapeng Lan

Universitetet i Tromsø - Norges arktiske Universitet

Akti Opplevelser AS – A technological platform for buying and selling last minute tickets to experiences.

Sigurd Birk Hansen

Bilder fra prosjektene: