2300 nye ladepunkter er nå tilgjengelig med Mercedes me Charge

Recharge, tidligere kjent som Fortum Charge & Drive, er nå tilgjengelig under ladenettverket Mercedes me Charge. Det gir brukerne 2300 flere ladepunkter å velge mellom i Norge, Sverige og Finland, og dermed en enda større fleksibilitet.

Her står EQC foran en av ladestasjonene til Recharge, tidligere kjent som Fortum Charge & Drive.

- Med 2300 nye ladepunkter, hvor over 1700 av disse er i Norge, vil det bli enda enklere for kunden å bruke ladenettverket Mercedes me Charge. I tillegg til enkle ladeprosesser, er det også mulig for kunden å lade bærekraftig med grønn strøm, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Et av verdens største ladenettverk
Med Mercedes me Charge vil kunden kunne bruke det som for øyeblikket er ett av de største ladenettverkene i verden. Det består av mer enn 500.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land, hvor 200.000 av disse er i Europa. Mercedes me Charge gjør det mulig for Mercedes-EQ-kunder å bruke ladestasjonene til over 400 forskjellige leverandører, samtidig som kundene drar nytte av en enkel integrert betalingsfunksjon. Med 2.300 nye ladepunkter fra Recharge i Norge, Sverige og Finland, vil det være enda mer fleksibelt å bruke Mercedes me Charge. Recharge sine ladestasjoner er i dag profilert som Fortum Charge & Drive, men vil i løpet av året få nytt design.

Enkelt å lade med Mercedes me Charge
Den praktiske tilgangen til ladestasjonene tilbys ved bruk av Mercedes me Charge-ladekortet, Mercedes me-appen eller via bilens mediedisplay. Den integrerte automatiske betalingsfunksjonen forenkler ladeprosessen ved at kunden velger den foretrukne betalingsmåten bare én gang, og hver ladeprosess blir deretter automatisk belastet - også i utlandet. Deretter blir hvert enkelt ladestopp tydelig oppført i en månedlig faktura.

Informasjon om ladestasjonens posisjon, tilgjengelighet og pris er tilgjengelig på navigasjonskartet og i Mercedes me-appen. Det er også mulig å søke etter spesifikke ladestasjoner.

Grønn lading
En viktig del av elbilens livssyklus er grønn lading. Derfor tilbyr Mercedes me Charge kundene muligheten til å lade grønt på alle offentlige ladestasjoner i Europa, og har gjort det siden starten av 2021. Grønn lading kommer fra fornybare kilder og reduserer derfor CO2-avtrykket.

For å fremme bruken av elektrisitet fra fornybare ressurser, er Mercedes-Benz den første bilprodusenten som bruker opprinnelsesgarantier til grønne ladeøkter. Det betyr at de ladede energimengdene kompenseres med grønn strøm etter den faktiske ladeprosessen, og skaper også insentiver til å investere i fornybare energianlegg.

Recharge
Recharge har siden 2011 drevet et offentlig ladenettverk for elbiler under merkevaren Fortum Charge & Drive, og er en ledende ladeoperatør i Norden. De nordiske landene er blant de mest avanserte og raskest voksende innen elbilmarkedene globalt, og Recharge støtter overgangen til en helelektrisk bilpark ved å tilby brukervennlige og pålitelige ladetjenester på attraktive steder. Selskapet eier 1600 offentlige ladestasjoner og driver ytterligere 1000+ i Norge, Finland og Sverige, med totalt over 3300 ladepunkter. Recharge planlegger en kraftig vekst i nettverket fremover med stort fokus på lynlading.

Ladepunkter som blir tilgjengelig gjennom avalen med Recharge:

Type lader

Antall ladepunkter i Norge

Normalladere

3,18 NOK/kWh

Hurtigladere

3,50 NOK/min

Lynladere

5,29 NOK/kWh

Her står nye EQA foran en av ladestasjonene til Recharge, tidligere kjent som Fortum Charge & Drive.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Mercedes-Benz G-Klasse blir elektrisk med Concept EQG7.9.2021 12:37:39 CEST | Pressemelding

Med Concept EQG presenterer Mercedes-Benz en elektrisk utgave av terrengikonet G-Klasse. Konseptbilen kombinerer det umiskjennelige utseendet til G-Klasse, med utvalgte designelementer som er typiske for helelektriske modeller fra Mercedes-EQ. Terrengegenskapene til «G», som alltid har hatt høy standard, vil ikke bare finne veien inn i en alder av elektrisk mobilitet, men vil også bli utviklet ytterligere på noen områder. Concept EQG gir dermed en lovende forhåndsvisning av hva en Mercedes-Benz G-Klasse med elektrisk drivlinje vil være i stand til.