BKK Nett

224 millioner kroner i strømstøtte

BKK Nett har på vegne av staten betalt ut 224 millioner kroner i strømstøtte til 202 837 privatkunder for desember i fjor. I gjennomsnitt fikk hver kunde 1104 kroner gjennom statens kompensasjonsordning.
BKK Nett har ansvaret for 22 000 kilometer med strømnett i Vestland fylke.

Statens ordning for å kompensere høye strømpriser innebærer at kundene for desember i fjor får dekket 55 prosent av strømkostnadene over 70 øre pr. kWh pluss mva. Taket for kompensasjonen er 5000 kWh pr. måned. Ordningen gjelder for husholdninger, ikke fritidsboliger eller næringskunder.

Ulike prisområde

Norge er delt inn i fem ulike prisområder for strøm. I BKK sitt nettområde, som dekker de fleste kommunene i Vestland fylke, har alle privatkundene som hører til prisområde NO5 fått strømkompensasjon fra staten. De aller fleste av BKK Nett sine kunder i kommuner nord for Sognefjorden tilhører et annet prisområde, og har hatt lavere gjennomsnittlig strømpris enn innslagspunktet for støtteordningen.

Merket på faktura

82 prosent av BKK Nett sine privatkunder får nettleie og strøm på samme faktura fra sitt strømselskap. Disse vil nå se at kompensasjonen fra staten er med som et nytt punkt på fakturaen, og at strømregningen dermed er redusert. 18 prosent av kundene i BKK Nett får faktura for nettleie direkte fra nettselskapet. En del i denne kundegruppen får mer i kompensasjon enn de skal betale i nettleie, og de vil da få tilbakebetalt penger fra BKK Nett. Beløp på under 100 kroner blir trukket fra på neste faktura.

- Med de høye strømprisene er det ikke rart at folk er spent på hvor mye de blir kompensert. Nå er vi ferdig med faktureringen for desember, og de fleste har allerede mottatt faktura fra oss eller strømselskapet sitt. Det er også mulig å gå inn på Mine sider på bkk.no og sjekke hvor mye du har fått i kompensasjon, sier kommunikasjonssjef Svein Ove Søreide i BKK Nett.

BKK Nett og de andre nettselskapene i Norge er satt til å gjennomføre kompensasjonsordningen på vegne av staten.

Her er oversikt over utbetalingene i BKK Nett sitt nettområde:

Kommune

Totalt

223 999 366 kr

1 104 kr

Det er NVE som har ansvaret for kompensasjonsordningen.
Mer informasjon om statens kompensasjonsordning finnes her:

BKK Nett har ansvaret for 22 000 kilometer med strømnett i Vestland fylke.
Svein Ove Søreide er kommunikasjonssjef i BKK Nett.

Om BKK Nett

BKK Nett