BKK Nett

21 800 ble strømløse i stormen

Totalt 21 800 av BKK Nett sine 260 000 kunder ble strømløse under stormen som herjet lørdag kveld og natt til søndag. 2350 av kundene har ennå ikke fått tilbake strømmen.
Trær som la seg over strømlinjer er årsaken til mange av strømbruddene. Dette bildet er tatt natt til søndag av BKKs mannskaper mellom Frøyset og Rambjørg i Gulen. Foto: BKK Nett

- Det ble en svært hektisk kveld for de 85 medarbeiderne vi hadde på jobb lørdag kveld og natt til søndag.  Da vindstyrken økte i 22-tiden lørdag kveld, fikk vi svært mange strømbrudd samtidig i timene fram mot midnatt. Uværet gjorde skade på nettet helt fram til i 04-tiden natt til søndag. Mange av skadene skyldes trær som har lagt seg over linjene våre, men også noen av stolpene våre har knekt i den kraftige vinden. På det verste var det orkan styrke i vindkastene, sier kommunikasjonssjef Svein Ove Søreide i BKK Nett.

22 000 kilometer strømnett

BKK Nett drifter strømnettet i store deler av Vestland fylke, fra Sunnfjord i nord til Etne i sør. Nettselskapet har 22 000 kilometer med strømnett i sitt nettområde. Spesielt de kystnære strøkene i Bergensregionen, Nordhordland og Ytre Sogn fikk mange strømbrudd.

- De siste årene har vi intensivert arbeidet med skogrydding langs linjene. Bare de siste tre årene har vi brukt over 100 millioner kroner på skogrydding.  Det arbeidet gjør nettet mindre sårbart, men når vindkastene kommer opp i orkan styrke er det nesten ikke mulig å unngå feil i strømnettet, sier Søreide.

Alver var den kommunen der flest kunder mistet strømmen. 3794 kunder i Alver var uten strøm i løpet av stormen. I Øygarden ble 3065 kunder strømløse. De tre kommunene som fikk flest strømbrudd var Bergen, Fjaler og Alver. Til sammen har BKK Nett registrert 49 strømbrudd under stormen.

Jobber med feilretting

Natt til søndag var været så ille at BKK Nett måtte innstille arbeid med feilretting like over midnatt, av hensyn til sikkerheten til mannskapene. Nå i morgentimene er montører i gang med å lokalisere og reparere feil.

- I mange av sakene kjenner vi feilen, og har mannskaper på plass eller på vei for å gjøre feilretting. I noen av sakene må vi søke med drone for å lokalisere feil. Vi håper at mange av de 2500 strømløse kundene får tilbake strømmen innen kl 12 i formiddag, men skadene er så omfattende at vi trenger nok hele dagen på å løse alle sakene. Vi prioritere de sakene der flest personer har vært lengst uten strøm, sier kommunikasjonssjef Svein Ove Søreide.

24/7 pressevakt ved strømbruddBKK Nett AS

Tel:913 90 900

Bilder

Last ned bilde
Knekte trær var årsak til mange strømbrudd. Her fra Haakonshella i Bergen. Foto: BKK Nett
Last ned bilde
Også stoler ble skadet i den kraftige stormen. Dette bildet er fra Meland. Foto: BKK Nett
Last ned bilde
Værforholdene ble så vanskelig at BKK nett måtte innstille arbeidene med feilretting rett etter midnatt av hensyn til mannskapenes sikkerhet. Dette bildet er tatt i Sunnfjord. Foto: BKK Nett
Last ned bilde
Svein Ove Søreide er kommunikasjonssjef i BKK Nett.

Om BKK Nett

BKK Nett