2022: Klær og sko med solid vekst etter tunge pandemi-år

Etter to år preget med pandemi, stengte butikker og lave omsetningstall opplevde motebransjen et solid comeback i fjor. Landets klesbutikker økte omsetningen med 10,2 prosent mens skobutikkene opplevde en økning på hele 12,4 prosent.
iStock / Getty Images Plus / 	JaysonPhotography
iStock / Getty Images Plus / JaysonPhotography

Normalisering etter pandemien

Tall fra Kvarud Analyse viser at landets skobutikker omsatte for nærmere 3,9 milliarder kroner ekskludert mva i 2022. Etter en vekst på 9,2 prosent i 2021 er omsetningstapet på 16,9 prosent fra kriseåret 2020 hentet inn igjen. Sammenlignet med forrige normalår (2019) opplevde skobransjen en vekst på 1,8 prosent.

- Den sterke veksten for sko og klær er i tråd med den normaliseringen mange næringer har sett etter to år med ulike pandemirestriksjoner. Da Norge stengte ned gikk noen bransjer med rekordoverskudd mens andre måtte kjempe for å holde hodet over vannet. De fysiske klesbutikkene måtte se at kunder ble hjemme og heller bestilte klær og sko over nett, og ofte fra utlandet. Nå ser vi at de fysiske butikkene er tilbake og det med et pang, sier Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel.

Bror William Stende, bransjedirektør for faghandel

Klær gjorde også comeback

Landets klesbutikker hadde også et meget sterkt 2022. Omsetningen økte med 10,2 prosent og endte på litt over 30,7 milliarder kroner. Dette er den høyeste prosentvise veksten siden 2007.

Handelen av klær i norske nettbutikker hadde en lavere vekst sammenlignet med totalmarkedet mens handel av klær og sko i utenlandske nettbutikker med internasjonale betalingskort hadde en nedgang på hele 18,8 prosent. Disse tallene pekker også på at den fysiske butikkhandelen med klær har hentet seg inn igjen etter pandemien.

- En annen konsekvens av pandemien var utsettelsen av bryllup og andre arrangementer hvor vi liker å pynte oss. Et stort etterslep av stasligheter og mye oppsparte midler bidro til et solid comeback også for klesbutikkene. Likevel ser vi at veksten dabbet av på høsten da strøm og renteutgifter virkelig begynte å bite. Hvordan utviklingen vil være i 2023 er ekstremt vanskelig å spå, sier Stende.

Halvveis ut i 2022 hadde klesbutikkene omsatte for 29,5 prosent mer enn i første halvår 2021. For andre halvdel falt derimot omsetningen med 3,2 prosent.

Fullstending rapport for motebransjen er utarbeidet Virke og blir tilgjenngelig på våre nettsider i løpet av uke 11.

iStock / Getty Images Plus / 	JaysonPhotography
iStock / Getty Images Plus / JaysonPhotography
Bransjedirektør for faghandel, Bror William Stende

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.