2022 ble nok et rekordår for cruisetrafikken

‒ Cruisetrafikken til Norge nådde en ny høyde i 2022. Ikke minst fordi mange cruiserederier kansellerte besøk til russiske destinasjoner, og i stedet la om reiseruten til å omfatte norske destinasjoner, forklarer Arve Dimmen, direktør for navigasjonsteknologi og maritime tjenester i Kystverket.
‒ Den kraftige økningen kom brått på oss og skapte noen utfordringer med loskapasitet, men bidro samtidig til økt kunnskap om hvilke endringer som må til om en videre vekst i cruisetrafikken skal fortsette, blant annet innen vintercruise. En tettere og mer strukturert dialog med næringen, utvikling av tilpassede sjøsikkerhetstjenester og større forutsigbarhet gjennom tydeliggjøringer i regelverket er noen av tiltakene som Kystverket nå vurderer, påpeker Dimmen.
Forventer en gradvis økning
Cruisemarkedet har globalt, med unntak av under Covid-19 pandemien, hatt en årlig vekst på mellom 5-7 prosent de siste årene. Tall fra kystdatahuset.no viser at det mellom 2013 og 2022 har vært en gradvis økning i antall cruiseanløp og cruisepassasjerer til norske destinasjoner ‒ med opp mot 1070 flere anløp og 990 000 flere passasjerer.
Ifølge 2021-analysen «Trender og utvikling i cruisetrafikken i norske farvann mot 2040» som DNV har laget på oppdrag fra Kystverket, forventes Norge å få en jevn økning av antall cruiseskip også i årene fremover. Dette er på bakgrunn av en voksende global cruiseflåte. I tillegg vil gjennomsnittsstørrelsen på cruiseskipene til Norge trolig fortsette å øke. Eldre cruiseskip som ikke oppfyller forventede strengere miljøkrav vil etter hvert forsvinne fra norske farvann.
‒ Den fremtidige utviklingstrenden for cruisetrafikk i norske farvann vil avhenge av i hvilken grad internasjonalt og nasjonalt miljøregelverk blir innført. Det er uansett grunn til å anta at en eventuell nedgang i cruisetrafikken kun vil være midlertidig inntil ny tonnasje som kan tilfredsstille nye miljøkrav er på plass, sier Dimmen.
‒ Norge har tydelig markert seg som en viktig og opplevelsesrik cruisedestinasjon, og det er en næring som involverer mange aktører. Vi mangler imidlertid en overordnet nasjonal plan for cruisenæringen som tydelig redegjør for ønskede mål og prioriteringer. Dette er noe som ble påpekt av Cruiseutvalget i sin rapport til Justis- og beredskapsdepartementet for ganske nøyaktig ett år siden, opplyser Dimmen.
Stadig flere cruisepassasjerer
Totalt besøkte 4,267 millioner passasjerer norske cruisehavner i 2022, sammenlignet med 4,084 millioner passasjerer i 2019. For 2023 estimerer Kystverket at tallet vil øke til 4,856 millioner passasjerer. Dette estimatet er regnet ut fra gjennomsnittlig antall passasjerer om bord per havn i 2022 og fremskrevet med forventet økning i antall anløp.
I 2022 var Bergen den mest besøkte cruisedestinasjonen med 308 anløp. Ålesund var den nest mest og Tromsø den tredje mest besøkte destinasjonen med henholdsvis 240 og 213 anløp i fjor.
Med rundt 430 000 anløpende passasjerer hadde Stavanger flest cruisepassasjerer i 2022. Det er en økning på over 150 000 passasjerer siden 2016. Ålesund hadde nærmere 417 000 cruisepassasjerer i 2022, sammenlignet med om lag 180 000 i 2016.
Nye og strengere krav til utslipp fra skip i verdensarvfjordene har spesielt i Flåm, Hellesylt og Geiranger ført til en nedgang i cruiseanløp. Det gjelder også i enkelte havner der man har satt begrensninger på antall skip og passasjerer. Det har ført til at trafikken går til andre havner.
Flere miljøvennlige cruiseskip
I den eksisterende cruiseflåten og nybygg gjøres det innsats for å utvikle mer miljøvennlige løsninger om bord og bruk av alternative drivstoffkilder. De siste årene ser vi økning spesielt blant cruiseskip med høy score på ESI (Environmental Ship Index). Flere av disse cruiseskipene hadde mange norgesbesøk i 2022. I fjor fikk 13 cruiseskip rabatt for å ha høy miljøprofil, målt ved en ESI-score på minst 50.
‒ Utviklingen de siste årene tyder på at både Kystverkets rabatt for skip med høy ESI-score og flere norske havners rabatt til cruiseskip med høy ESI-score og/eller EPI-score (Environmental Port Index), har medført at næringen har satt inn mer miljøvennlig tonnasje på cruise i Norge, forklarer seniorrådgiver Harald Borgø i Kystverket.
Flere cruiseskip og norske havner har eller vil få tilkoblingsmulighet til landstrøm, noe som vil gi reduksjon i utslipp når de ligger til havn.
Nøkkelord
Kontakter
Generelle henvendelser om saken:
Arve Dimmen
Direktør for navigasjonsteknologi og maritime tjenester i Kystverket
+4795190595 / arve.dimmen@kystverket.no
Henvendelser om cruisestatistikk i kystdatahuset.no:
Harald Borgø
Seniorrådgiver i Kystverket
+4790651121 / harald.borgo@kystverket.no
Anne Grethe NilsenSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 488 90 838anne.grethe.nilsen@kystverket.noBilder




Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Følg et fartøy på NAIS29.5.2023 14:04:25 CEST | Pressemelding
Forrige uke opplevde vi stor trafikk på vår AIS-tjeneste da et helt spesielt fartøy kom inn Oslofjorden. Slik kan du følge med på den videre ferden i norske havområder og langs kysten vår.
Ohoi – en ny tjeneste for fritidsbåter25.5.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding
Kystverket har samlet nyttig informasjon til alle som skal ut med båt i sommer – på ett sted.
Tidenes dypeste losoppdrag inn Oslofjorden24.5.2023 10:06:57 CEST | Pressemelding
Onsdag er to loser om bord på verdens største militære fartøy, det amerikanske hangarskipet USS Gerald R. Ford, for å lose det trygt inn Oslofjorden.
Kystverket jobber videre med Stad skipstunnel12.5.2023 10:01:25 CEST | Pressemelding
I går la regjeringen fram sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2023. Der kom det fram at kostnadsanslagene for Stad skipstunnel har økt betydelig, og Kystverket bes om å vurdere om det er mulig å gjennomføre prosjektet til en lavere kostnad. Samtidig fortsetter Kystverket det forberedende arbeidet til skipstunnelen.
Øver på håndtering av atomulykke til sjøs21.4.2023 12:44:47 CEST | Pressemelding
En eksplosjon på et atomdrevet passasjerskip i Nord-Norge ødelegger reaktorene og skader flere i besetningen. Dette er bakteppet for Norges største atomøvelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom