2022 ble nok et rekordår for cruisetrafikken

‒ Cruisetrafikken til Norge nådde en ny høyde i 2022. Ikke minst fordi mange cruiserederier kansellerte besøk til russiske destinasjoner, og i stedet la om reiseruten til å omfatte norske destinasjoner, forklarer Arve Dimmen, direktør for navigasjonsteknologi og maritime tjenester i Kystverket.
‒ Den kraftige økningen kom brått på oss og skapte noen utfordringer med loskapasitet, men bidro samtidig til økt kunnskap om hvilke endringer som må til om en videre vekst i cruisetrafikken skal fortsette, blant annet innen vintercruise. En tettere og mer strukturert dialog med næringen, utvikling av tilpassede sjøsikkerhetstjenester og større forutsigbarhet gjennom tydeliggjøringer i regelverket er noen av tiltakene som Kystverket nå vurderer, påpeker Dimmen.
Forventer en gradvis økning
Cruisemarkedet har globalt, med unntak av under Covid-19 pandemien, hatt en årlig vekst på mellom 5-7 prosent de siste årene. Tall fra kystdatahuset.no viser at det mellom 2013 og 2022 har vært en gradvis økning i antall cruiseanløp og cruisepassasjerer til norske destinasjoner ‒ med opp mot 1070 flere anløp og 990 000 flere passasjerer.
Ifølge 2021-analysen «Trender og utvikling i cruisetrafikken i norske farvann mot 2040» som DNV har laget på oppdrag fra Kystverket, forventes Norge å få en jevn økning av antall cruiseskip også i årene fremover. Dette er på bakgrunn av en voksende global cruiseflåte. I tillegg vil gjennomsnittsstørrelsen på cruiseskipene til Norge trolig fortsette å øke. Eldre cruiseskip som ikke oppfyller forventede strengere miljøkrav vil etter hvert forsvinne fra norske farvann.
‒ Den fremtidige utviklingstrenden for cruisetrafikk i norske farvann vil avhenge av i hvilken grad internasjonalt og nasjonalt miljøregelverk blir innført. Det er uansett grunn til å anta at en eventuell nedgang i cruisetrafikken kun vil være midlertidig inntil ny tonnasje som kan tilfredsstille nye miljøkrav er på plass, sier Dimmen.
‒ Norge har tydelig markert seg som en viktig og opplevelsesrik cruisedestinasjon, og det er en næring som involverer mange aktører. Vi mangler imidlertid en overordnet nasjonal plan for cruisenæringen som tydelig redegjør for ønskede mål og prioriteringer. Dette er noe som ble påpekt av Cruiseutvalget i sin rapport til Justis- og beredskapsdepartementet for ganske nøyaktig ett år siden, opplyser Dimmen.
Stadig flere cruisepassasjerer
Totalt besøkte 4,267 millioner passasjerer norske cruisehavner i 2022, sammenlignet med 4,084 millioner passasjerer i 2019. For 2023 estimerer Kystverket at tallet vil øke til 4,856 millioner passasjerer. Dette estimatet er regnet ut fra gjennomsnittlig antall passasjerer om bord per havn i 2022 og fremskrevet med forventet økning i antall anløp.
I 2022 var Bergen den mest besøkte cruisedestinasjonen med 308 anløp. Ålesund var den nest mest og Tromsø den tredje mest besøkte destinasjonen med henholdsvis 240 og 213 anløp i fjor.
Med rundt 430 000 anløpende passasjerer hadde Stavanger flest cruisepassasjerer i 2022. Det er en økning på over 150 000 passasjerer siden 2016. Ålesund hadde nærmere 417 000 cruisepassasjerer i 2022, sammenlignet med om lag 180 000 i 2016.
Nye og strengere krav til utslipp fra skip i verdensarvfjordene har spesielt i Flåm, Hellesylt og Geiranger ført til en nedgang i cruiseanløp. Det gjelder også i enkelte havner der man har satt begrensninger på antall skip og passasjerer. Det har ført til at trafikken går til andre havner.
Flere miljøvennlige cruiseskip
I den eksisterende cruiseflåten og nybygg gjøres det innsats for å utvikle mer miljøvennlige løsninger om bord og bruk av alternative drivstoffkilder. De siste årene ser vi økning spesielt blant cruiseskip med høy score på ESI (Environmental Ship Index). Flere av disse cruiseskipene hadde mange norgesbesøk i 2022. I fjor fikk 13 cruiseskip rabatt for å ha høy miljøprofil, målt ved en ESI-score på minst 50.
‒ Utviklingen de siste årene tyder på at både Kystverkets rabatt for skip med høy ESI-score og flere norske havners rabatt til cruiseskip med høy ESI-score og/eller EPI-score (Environmental Port Index), har medført at næringen har satt inn mer miljøvennlig tonnasje på cruise i Norge, forklarer seniorrådgiver Harald Borgø i Kystverket.
Flere cruiseskip og norske havner har eller vil få tilkoblingsmulighet til landstrøm, noe som vil gi reduksjon i utslipp når de ligger til havn.
Nøkkelord
Kontakter
Generelle henvendelser om saken:
Arve Dimmen
Direktør for navigasjonsteknologi og maritime tjenester i Kystverket
+4795190595 / arve.dimmen@kystverket.no
Henvendelser om cruisestatistikk i kystdatahuset.no:
Harald Borgø
Seniorrådgiver i Kystverket
+4790651121 / harald.borgo@kystverket.no
Anne Grethe NilsenSeniorrådgiver kommunikasjon
Tel:+47 488 90 838anne.grethe.nilsen@kystverket.noBilder




Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Status 2025: Kampen om arealet – sameksistens mellom havvind og skipsfart13.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Det satses på vindkraft til havs i verden. I Norge har regjeringen en strategi om å bli en ledende nasjon innenfor havvind, med en industri som utvikler og bygger vindkraftløsninger i toppklasse.
Status 2025: Næringslivets transportbehov12.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
For næringslivet er pålitelig, effektiv og bærekraftig transport avgjørende for å sikre konkurransekraft i en tid der utslippskrav skjerpes og grønne løsninger etterspørres. Likevel møter sjøtransporten fortsatt betydelige barrierer – ikke minst informasjonsmangel, manglende fleksibilitet og lav betalingsvilje for grønne løsninger. For å fremme sjøtransporten som en attraktiv transportform til et konkurransedyktig næringsliv, må både næringen og myndighetene ta grep.
Status 2025: Verdikartlegging av norske hamner etter sikkerheitslova11.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gjennomfører, på oppdrag frå Nærings- og fiskeridepartementet, verdikartlegging av enkelte norske hamner. Dette gjer vi for å gje departementet tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere om det finst skjermingsverdige verdiar med eit særskilt vernebehov i hamnene.
Kystverket avlyser anbudskonkurransen for Kjøllefjord fiskerihavn – nytt arbeid i gang3.7.2025 15:29:46 CEST | Pressemelding
Kystverket har besluttet å avlyse konkurransen om utbyggingstiltaket Innseiling Kjøllefjord Fiskerihavn i Lebesby kommune i Finnmark, etter at de mottatte tilbudene lå vesentlig over prosjektets kostnadsramme.
Status 2025 tek for seg sjøtransporten i ei tid med raske endringar30.6.2025 13:20:22 CEST | Pressemelding
Kystverket har publisert Status 2025 – ei ny samling artiklar som gir fagleg innsikt i korleis sjøtransporten utviklar seg i møtet med nye krav, større kompleksitet og meir uforutsigbare tider.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom