2021: Et aktivt år for Fritt Ord

Året 2021 ble et aktivt år for Stiftelsen Fritt Ord, viser stiftelsens årsberetning og årsrapport som nylig er godkjent av Brønnøysundregistrene.

Stiftelsens kapital er investert i en rekke finansielle aktivaklasser, og resultatet for 2021 ble godt. Overskuddet var på 545,5 millioner kroner. Det tilsvarer en inflasjonsjustert avkastning på 12,35 prosent. Stiftelsens formålskapital var 3,9 milliarder kroner pr. 31.12.21.

Det ble brukt 120,6 millioner kroner til vedtektsbestemte formål, det meste bevilgninger etter søknad til i alt 1320 prosjekter innen kultur- og samfunnsliv, men også priser og stipender. I tillegg kommer midler brukt til egeninitierte prosjekter og samarbeidsprosjekter som har med Fritt Ords formål å gjøre, eksempelvis ytringsfrihetsforskning og internasjonale samarbeid.

– I begge koronaårene, 2020 og 2021, har gode resultater gjort det mulig for Fritt Ord å bruke ekstra store ressurser til de nye behov pandemien har skapt i kultur- og samfunnslivet, sier direktør Knut Olav Åmås i Stiftelsen Fritt Ord.

Fritt Ords Pris 2021 ble tildelt forfatterne Jan Grue, Olaug Nilssen og Bjørn Hatterud for deres sterke og kritiske bidrag til å belyse samfunnssituasjonen og ytringskulturen for funksjonshemmede i Norge.