2021: Et aktivt år for Fritt Ord

Året 2021 ble et aktivt år for Stiftelsen Fritt Ord, viser stiftelsens årsberetning og årsrapport som nylig er godkjent av Brønnøysundregistrene.

Stiftelsens kapital er investert i en rekke finansielle aktivaklasser, og resultatet for 2021 ble godt. Overskuddet var på 545,5 millioner kroner. Det tilsvarer en inflasjonsjustert avkastning på 12,35 prosent. Stiftelsens formålskapital var 3,9 milliarder kroner pr. 31.12.21.

Det ble brukt 120,6 millioner kroner til vedtektsbestemte formål, det meste bevilgninger etter søknad til i alt 1320 prosjekter innen kultur- og samfunnsliv, men også priser og stipender. I tillegg kommer midler brukt til egeninitierte prosjekter og samarbeidsprosjekter som har med Fritt Ords formål å gjøre, eksempelvis ytringsfrihetsforskning og internasjonale samarbeid.

– I begge koronaårene, 2020 og 2021, har gode resultater gjort det mulig for Fritt Ord å bruke ekstra store ressurser til de nye behov pandemien har skapt i kultur- og samfunnslivet, sier direktør Knut Olav Åmås i Stiftelsen Fritt Ord.

Fritt Ords Pris 2021 ble tildelt forfatterne Jan Grue, Olaug Nilssen og Bjørn Hatterud for deres sterke og kritiske bidrag til å belyse samfunnssituasjonen og ytringskulturen for funksjonshemmede i Norge.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fritt Ord på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

PÅMINNER (Presseinvitasjon) Hele mediedekningen av 22. juli kartlagt for første gang25.10.2022 16:04:15 CEST | Presseinvitasjon

For første gang er 11 års mediedekning av 22. juli-terroren systematisk analysert. Nesten 500 000 avisartikler er publisert om den høyreekstreme terroraksjonen i regjeringskvartalet og på Utøya 22. juli 2011 helt fra hendelsen og frem til sommeren 2022. Fritt Ord inviterer presse, forskere og politikere til pressekonferanse om analysen onsdag 26. oktober kl 1000-1130 i Stiftelsen Fritt Ords lokaler i Uranienborgveien 2, Oslo. “Ytringsansvar” og “Utøyakort” er blant stikkord fra debatten som foranlediget rapporten.

TIL PRESSE: Hele mediedekningen av 22. juli kartlagt for første gang24.10.2022 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon

For første gang er 11 års mediedekning av 22. juli-terroren systematisk analysert. Nesten 500 000 avisartikler er publisert om den høyreekstreme terroraksjonen i regjeringskvartalet og på Utøya 22. juli 2011 helt fra hendelsen og frem til sommeren 2022. Fritt Ord inviterer presse, forskere og politikere til pressekonferanse onsdag 26. oktober kl 1000-1130 i Stiftelsen Fritt Ords lokaler i Uranienborgveien 2, Oslo.

TIL REDKASJONENE: Møte med prisvinnere, Free Media Awards 2022 og 202117.10.2022 11:23:03 CEST | Presseinvitasjon

Fritt Ord inviterer presse samt andre utvalgte (først og fremst forskere og folk fra organisasjoner som følger og jobber med Ukraina-krigen) til å møte vinnerne av årets Free Media Awards –sammen med fjorårets prisvinnere. I år gikk prisene til fem journalister og fotojournalister fra Ukraina. I fjor gikk den til journalister i Belarus. De to inhouse-samtalene er kalt "Journalism in Wartime Ukraine" og "Repression, Russia’s war, Exile how Belarusian journalists struggle to continue their work". Samtalene foregår i Fritt Ords lokale i Oslo og på engelsk.