2019 – et solid TV 2-år
– I 2019 utviklet vi oss på nye flater og tok posisjoner, samtidig som vi leverer på et omfattende og viktig samfunnsoppdrag, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.
Omsetningen i TV 2 økte med 548 millioner kroner til 5.011 millioner kroner i 2019, mot 4.463 millioner året før. Driftsresultat etter resultat fra tilknyttede selskaper ble 420 millioner kroner, som er 30 millioner bedre enn i 2018. Både seerandelen og reklameinntektene gikk opp for TV 2, til tross for at det totale reklamemarkedet falt i samme periode.
– Den nye mediehverdagen gjør at vi må fortsette å endre oss løpende, fordi vi har en viktig jobb å gjøre for alle nordmenn fremover. Vår evne til å levere på samfunnsoppdraget vil kanskje mer en noen gang i TV 2s historie bli satt på prøve i ukene og månedene som kommer, sier Sandnes.
I 2019 økte TV 2s kostnader, inklusive resultat fra tilknyttede selskaper, med 518 millioner kroner til 4.591 millioner kroner. Det skyldes blant annet en økning i kostnadene relatert til internasjonale sportsrettigheter, satsingen på TV 2 Sumo, samt nyansettelser og utvikling i forbindelse med den kommersielle allmenkringkasteravtalen med staten.
– Avtalen stiller mange krav til oss, men dette er viktige investeringer. Det siste året har vi ansatt mange flinke folk som styrker TV 2 redaksjonelt, både i Bergen og Oslo, og vi har satset enda mer på norsk innhold, sier Sandnes.
TV 2 hadde i 2019 i snitt 762 årsverk. Flertallet av disse årsverkene er knyttet til TV 2s lokaler i Media City Bergen. Selskapet er en del av Egmont-konsernet, en stiftelse som både reinvesterer overskuddet i utvikling av medievirksomhet, og bevilger penger til tiltak for å hjelpe utsatte barn og ungdom.
– Vi har eiere som har et langsiktig perspektiv på eierskapet i TV 2 og er en del av et konsern med en solid økonomi. Det gir oss rom til å utvikle virksomheten over tid, og det er helt avgjørende for å være rustet for en situasjon som den verden møter nå, sier TV 2-sjefen.
Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, Vimond Media Solutions AS, Screen Media AS (solgt 01.09.19), Aventia Media AS, Screen Story AS, Screen Story Film & TV AS, Broom.no AS, Broommarked AS, TV 2 Skole AS, TV 2 Invest AS, Wolftech Broadcast Solutions AS og Electric Friends AS.
Kontakter
Sissel Kruse LarsenAnsvarlig kommunikasjon og myndighetskontakt
Kontaktperson for henvendelser fra media om Mediehuset TV 2, datterselskaper, TV 2s leder- og redaktørgruppe, m.m.
Bilder
Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Presseinvitasjon: Velkommen til Gullruten 202423.4.2024 08:30:24 CEST | Presseinvitasjon
TV 2 ønsker pressen velkommen til å dekke tv-bransjens festaften i Grieghallen i Bergen lørdag 4. mai.
TV 2-serien «Evig singel» kommer 19. april11.4.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Et stjernelag av humorprofiler står på rollelisten i humordramaserien «Evig singel» – som har premiere på TV 2 Play og TV 2 Direkte fredag 19. april.
Tre nye år med Champions League på TV 29.4.2024 20:06:30 CEST | Pressemelding
TV 2 har sikret seg rettighetene til å vise Champions League for tre nye år. Dette ble avslørt under kveldens Champions League-sending.
Helene Olafsen leder Gullruten5.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Helene Olafsen er klar for å lede showet under tv-bransjens store festaften i Bergen 4. mai.
«Spillet»-suksessen fortsetter på TV 219.3.2024 12:30:00 CET | Pressemelding
TV 2 har allerede bestilt en ny sesong av «Spillet». Programmet har tatt seerne med storm og har så langt et snitt på hele 900.000 seere per episode.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom