2019 blir første år det selges flere elbiler enn bensin- og dieselbiler til sammen

Flere og flere av de som kjøper ny bil velger elbil. - I år selges det flere elbiler enn bensin- og dieselbiler til sammen. Nå haster det å få på plass flere og bedre ladestasjoner langs veiene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF har beregnet at 5 000 nye hurtigladeplasser må på plass før 2025. (Foto: NAF)

Hittil i år har det blitt solgt drøyt 43 000 elbiler og 33 000 bensin- og dieselbiler. Med stadig flere elbiler som kommer er det ingen grunn til å tro at utviklingen stopper opp.

- Til tross for lange ventelister og enkelte leveringsproblemer, har elbilene tatt over nybilmarkedet, slår Sødal fast.

Flere bilmodeller har ført til det økte salget, men særlig en modell har virkelig tatt av, nemlig Tesla Model 3. Den folkelige bilen fra California har flere måneder vært Norges mest solgte bil. Også luksus-SUV'en e-tron fra Audi har rullet ut av bilbutikkene i stort antall.

- Nå gjelder det at alle nye elbilister får ladet. Tesla har sitt superlader-nettverk, men for andre biler oppleves det stadig oftere ladekøer og lynladerne er det altfor langt mellom, sier Nils Sødal.

NAF har beregnet hva som skal til for å sikre hurtiglading langs norske veier frem mot 2025. Dette er året politikerne har vedtatt at det bare skal selges nullutslippsbiler som nye biler i Norge. 5 000 nye hurtigladeplasser må på plass før det. I tillegg må effekten på laderne økes allerede fra neste år. Dagens standard på 50 kW ladeeffekt må trappes opp til 150 kW på nye ladepunkter fra 2020, og deretter 350 kW fra 2023.

- Nye elbiler med større batteri og rekkevidde krever mer effekt for å lade raskt. Så det haster med å få bygd ut et ladenettverk over hele landet som gjør at folk kommer seg raskt og effektivt rundt, avslutter Nils Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Siste saker fra NAF

Utforkjøringer blir dødsulykker som følge av dårlige veier28.8.2019 07:00:00 CESTPressemelding

Statens vegvesens dybdeanalyser av dødsulykker (UAG) viser at 60 prosent av utforkjøringsulykkene kunne vært uten dødelig utfall dersom sideterrenget hadde vært ryddet. - Manglende vedlikehold krever liv på norske veier. Bergnabber som stikker ut, trær og andre hindringer gjør at ulykker får unødvendig alvorlig utfall, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i medlemsorganisasjonen NAF.