20 år som Norgesfavoritt: Nye Audi A6 allroad quattro

Nye Audi A6 allroad quattro
  • Ny generasjon med slående design, omfattende utstyrspakker og utmerkede
    offroadegenskaper
  • Kraftfulle V6 TDI-motorer med 48V mildhybridsystem og 2,5 tonn tillatt tilhengervekt
  • Adaptivt luftunderstell som gir opptil 60 mm variabel bakkeklaring som standard

20 år etter debuten lanseres fjerde generasjon Audi A6 allroad quattro. Firehjulsdrift, adaptivt luftunderstell og øk bakkeklaring er standard – den er som skapt både for krevende norske hytteveier, og for motorveiene ut av byen.

I 1999 var Audi A6 allroad quattro en pioner, som var med på å skape en ny bilklasse. Like veltilpass i terrenget som på veien. Med et slåene utseende og omfattende utstyrsnivå, etablerte den seg raskt som en uovertruffen allrounder – og norgesfavoritt.

- Audi A6 allroad quattro har vært en veldig populær bil i Norge siden den kom på markedet for 20 år siden, og nå gleder vi oss til en helt ny utgave av den allsidige familiebilen. Kombinasjonen av en praktisk stasjonsvogn med lekkert design, rommelig interiør, quattro firehjulsdrift og høy bakkeklaring har falt i smak hos norske bilkjøpere. Audi A6 allroad quattro er på mange måter det beste fra to verdener – en bil som dekker de aller fleste behovene, og fungerer like godt på fjellet som i byen, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Det adaptive luftunderstellet med dynamisk demping er standard, og er spesielt tilpasset
offroadbruk. Kjørehøyden justeres etter hastigheten, og det valgte kjøreprogrammet. I «Auto»- og «Comfort»-modus er bakkeklaringen 139 mm, den samme som i Audi A6 Avant.

45 mm over standardhøyde
I hastigheter under 80 km/t kan kjøremodus «Offroad» velges. Da heves bilen 30 mm. I hastigheter under 35 km/t kan karosseriet heves ytterligere 15 mm, altså 45 mm over standardhøyden – til en total bakkeklaring på hele 184 mm.

I hastigheter over 120 km/t, senkes A6 allroad quattro automatisk 15 mm, for bedre stabilitet og mindre luftmotstand.

I tillegg til det adaptive understellet, gir «Hill descent control» og «Tilt angle assist» føreren mer komfort og sikkerhet ved offroadkjøring. Informasjonen om hellingsvinkler i alle retninger vises på MMI-skjermen. Dersom det skulle oppstå fare for at kjøretøyet velter, blir føreren varslet.

Distinkt karakter og mer allroad-spesifikt utseende
Nye A6 allroad har et offroadutseende som er enda mer slående enn forgjengeren. Både eksteriøret, og det høyt individualiserbare interiøret, understreker den nye modellens sterke karakter.

Audi tilbyr nye A6 allroad quattro med tre kraftfulle TDI-dieselmotorer. Ytelsene spenner fra 231 hk (170 kW), via 286 hk (210 kW), til 349 hk (257 kW). Maksimalt dreiemoment er 500 Nm, 620 Nm og 700 Nm. Toppmodellen gjør 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Tillatt tilhengervekt er 2 500 kg.

Mildhybrid standard
De tre TDI-motorene er alle utstyrt med Audis mildhybridteknologi (MEHV) som standard. Det er basert på et 48 volt elektrisk anlegg, og sparer inntil 0,4 liter/ 100 km. En beltedrevet generator er den mest sentrale MEHV-komponenten. Den kan regenerere energi med en effekt på opptil 8 kW, og lagrer den elektriske energien i et litium-ion batteri med kapasitet på 10 Ah. Det gjør at den nye Audi A6 allroad kan «seile» elektrisk over større fartsområder, og at start-stopp-automatikken er virksomfra 22 km/t.

Nye Audi A6 allroad quattro er 4,95 meter lang, 1,90 meter bred og 1,50 meter høy. Akselavstanden på 2,93 meter, noe som gir stor innvendig plass, både foran og i baksetet. Bagasjevolumet på mellom 565 liter og 1680 liter er det samme som i A6 Avant.

Infotainment, connectivity og førerassistanse
Nye Audi A6 allroad quattro har det samme rikholdige infotainmentutvalget som søstermodellene A6 og A7. Det heldigitale touchbaserte systemet har to skjermer. Den øvre er til infotainment, mens den nedre styrer klimakontroll, komfortfunksjoner og tekstbasert input (håndskriftgjenkjenning). Som ekstrautstyr kan også A6 allroad quattro leveres med «Audi virtuial cockpit» og head-up display.

Førerassistentsystemene i nye Audi A6 allroad quattro tilbyr enda mer komfort og sikkerhet. De er inndelt i to pakker: «Tour assist»-pakken som inkluderer systemer som «Efficiency assist», «Adaptive cruise assist» og «Emergency assist». «City»-pakken som inneholder «Intersection assist» og «Exit warning». Bilen har en sentralenhet for førerassistentsystemene (zFAS), som kontinuerlig kalkulererkjøretøyets omgivelser, og fungerer som datakilde for alle disse systemene.

Nye Audi A6 allroad quattro kommer til Norge i høst.