190 internasjonale valgobservatører godkjent

Kasakhstans valgkommisjon har godkjent 190 internasjonale observatører for valget til Majilis (parlamentets underhus) 10. januar.

Kasakhstans parlament, Nur-Sultan. Bildekilde: parlam.kz

Forberedelsene er i full gang for valget i Kasakhstan 10. januar, når folket skal velge representantene i Majilis, det kasakhiske parlamentets underhus. Allerede fra 26. desember har velgerne kunnet sjekke med lokale valgkommisjoner at de er registrert for å kunne kaste sin stemme.

Valgkommisjonen satser på en bred informasjonskampanje for å få folk til å stemme.

Internasjonale valgobservatører

En viktig del av valget er deltakelsen til en hundretalls internasjonale valgobservatører. Under valgkommisjonens møte 22. desember ble 190 observatører godkjent. Disse representerer fire internasjonale organisasjoner og 14 utenlandske stater.

Fra de fire organisasjonene kommer det hele 167 observatører. Organisasjonen for samarbeid og sikkerhet i Europa (OSSE) bidrar med ni observatører, i tillegg til at kontoret for demokratiske institusjoner og menneskerettigheter (ODIHR) bidrar med to.

Samveldet av uavhengige stater (CIS) har nominert 142 observatører, og utgjør dermed størstedelen av observatørkorpset.

Siden 22. oktober er det totalt godkjent 276 internasjonale valgobservatører, kunne valgkommisjonens medlem Anastasia Shchegortsova nylig meddele.

Fem år siden sist

Det er fem år siden sist valg til underhuset i 2016, da Nur Otan fikk 84 av 107 representanter i Mazhilis. Også Ak Zhol Democratic Party of Kazakhstan og Communist People’s Party of Kazakhstan kom over sperregrensen på 7 prosent og ble representert i Mazhilis med 7 representanter hver.

De siste 9 representantene kom fra Den kasakhstanske folkeforsamlingen, et rådgivningsorgan under president Tokajev som består av representanter for de ulike etnisitetene i Kasakhstan.

Regjeringen i Kasakhstan har gjennomført flere politiske reformer det siste året. For eksempel er loven om politiske møter og sammenkomster endret for å gjøre det lettere å organisere og delta i forsamlinger. Videre er det nasjonale tillitsrådet opprettet av president Kassym-Jomart Tokajev for ytterligere å legge til rette for å gi begrepet «en stat som lytter» et innhold.

Kasakhstans parlament, Nur-Sultan. Bildekilde: parlam.kz