Dommerforeningen har valgt ny leder

25.6.2026 07:45:00 CEST | Juristforbundet | Pressemelding

Del

Nylig valgte Dommerforeningen lagdommer Henrik Westborg Smiseth som ny leder. Han vil gjøre foreningen mer synlig i samfunnsdebatten og jobbe for at de første to statsmaktene skal lytte til den tredje.

Dommerforeningens nyvalgte leder Henrik Westborg Smiseth.
Dommerforeningens nyvalgte leder Henrik Westborg Smiseth. Foto: Juristforbundet

På årsmøtet til Dommerforeningen, som er en medlemsseksjon i Juristforbundet, ble lagdommer Henrik Westborg Smiseth ved Borgarting lagmannsrett valgt som ny leder. Han tar over etter sorenskriver Torbjørn Saggau Holm ved Vestre Finnmark tingrett, som har ledet foreningen de siste to årene.

- Jeg takker for tilliten ved å bli valgt som ny leder av Dommerforeningen. Vi representerer om lag 95 prosent av dommerne i Norge, i alle tre rettsinstanser. Det gir oss en viktig stemme, som jeg vil at vi skal bruke mer i samfunnsdebatten. Gjennom våre tillitsvalgte og fagutvalg har vi en kompetanse og innsikt som de to andre statsmaktene bør lytte til.

De siste årene har Dommerforeningens arbeid vært preget av blant annet ny domstolstruktur, et helhetlig grunnlovsvern av domstolene og ikke minst arbeidet med å få på plass et nytt lønnssystem for dommere. Sistnevnte er et arbeid som fortsatt pågår.

Smiseth sier at det vil være klare prioriteringer for hva foreningens styre skal jobbe med fremover.

- I min tid som leder vil jeg særlig trekke frem to saker Dommerforeningen skal jobbe for. Det ene er å verne om rettsstaten og sikre tilliten til uavhengige dommere og domstoler – en oppgave som blir stadig viktigere i lys av samfunnsutviklingen, både nasjonalt og internasjonalt.

- Det andre er å sørge for at domstolene og dommernes arbeid organiseres slik at vi kan levere rettsavgjørelser med høy kvalitet og høy tillit. Dommernes arbeidsvilkår er under press, og Norge er blant landene i Europa som bruker minst penger på den tredje statsmakt. Vi må ha tilstrekkelig finansiering og bemanning til å utføre samfunnsoppdraget vårt. I tillegg mangler nesten alle landets rettsbygninger sikkerhetskontroll, til tross for kjent sikkerhetsrisiko for parter, aktører, publikum og ansatte. Det er en situasjon politikerne ikke kan sitte stille og se på, sier Smiseth.

Det nye styret i Dommerforeningen består nå av følgende personer:

Henrik Westborg Smiseth, leder (Borgarting lagmannsrett)
Maria Engøy Duna, nestleder (Romerike og Glåmdal tingrett)
Knut Erik Sæther (Norges Høyesterett)
Cathrine Fossen (Gudbrandsdal tingrett)
Ragnhild Ryssdal Vada (Frostating lagmannsrett)
Jostein Johannessen (Agder tingrett)
Maren-Elisabet Nilsen-Nygaard (Salten og Lofoten tingrett)
Trond Øyvind Svendsen (Sør-Rogaland tingrett)
Ingvild Hornburg (Oslo tingrett)

Den norske Dommerforening er en medlemsseksjon i Juristforbundet og organiserer embetsdommere i de alminnelige domstoler, i alle instanser. Foreningens formål er å verne rettsstaten og samle dommere til felles arbeid for deres interesser og oppgaver, samt for reformer innen rettslivet.

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Juristforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Juristforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Juristforbundet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye