Arva

Feilretting kommer til å ta tid

Del

En del av Arvas kunder, særlig i distriktene og ute på øyene, må belage seg på å være uten strøm ei god stund. Så lenge uværet raser er det ikke forsvarlig med båttransport og arbeid i stolper. Arva er også nødt til å prioritere innsatsen.

IKKE RØR: Ser du knekte stolper og linjer på bakken, ring Arvas kundeservice. (Dette er fra en tidligere hendelse.)
IKKE RØR: Ser du knekte stolper og linjer på bakken, ring Arvas kundeservice. (Dette er fra en tidligere hendelse.)

I dag tidlig var det flest kunder i Nordland som var uten strøm. Antallet her er på vei nedover nå, men utover dagen har også en del kunder i Troms mistet strømforsyninga. 

Vinden spakner

– Vinden er begynt å løye litt, og ser ut til å avta betraktelig utover kvelden og natta. Så nå går vi i gang med feilretting for fullt. Vi prioriterer store feil og områder med flest kunder, sier beredskapsleder i Arva, Tarjei Langvand Solvang.

Antall kunder uten strøm svinger opp og ned på Arvas strømstanskart ettersom noen får strømmen tilbake, samtidig som nye feil oppstår andre steder.

Midlertidige løsninger

Arvas driftssentral jobber med å koble om der det er mulig, slik at færrest mulig kunder er uten strøm til enhver tid. En større feil i regionalnettet over fjellet mot Halsa må prioriteres først av utsendt mannskap, fordi den forsyner store deler av Arvas kunder i Nordland.

– Midlertidige løsninger gir fortsatt strøm til mange kunder i området, men det er viktig å få rettet feilen fort for å unngå økt sårbarhet og følgefeil, sier Solvang.

Ser du farlige situasjoner?

Eksempler kan være

  • trær som er blåst over linjer
  • knekte stolper
  • linjer på bakken
  • skadet inntakskabel til boligen

Det tikker stadig inn meldinger fra folk som har observert slike feil. Uværet har også skadet mange inntakskabler til boliger. En skadet inntakskabel vises ikke i Arvas systemer og det er viktig å gi beskjed.

Ikke rør!

– Ikke rør noe av dette! Dette kan være livsfarlig, advarer beredskapslederen, og legger til at slike lokale feil kommer til å ta tid å reparere fordi Arva må prioritere ressursene.

– Men vi gir oss ikke før alle har strøm tilbake i kontakten, forsikrer han.  

Har du mistet strømmen, sjekk Arvas strømstanskart.

Ser du området ditt i kartet, så vet vi om feilen og vi jobber med saken.

Ser du noe farlig, eller strømbruddet sitt ikke vises i kartet - ring Arvas kundeservice på 75 55 20 00.

Nøkkelord

Kontakter

Om Arva

Arva skal inspirere til effektiv energibruk og sikre stabil strømforsyning i dag og for morgendagen. Vi er landsdelens største nettselskap med mer enn en fjerdedel av Nord-Norges befolkning som våre kunder. Sammen skal vi realisere ei felles elektrisk fremtid.

Følg pressemeldinger fra Arva

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arva på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arva

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye