Ny bilberger-avtale skal holde vegene åpne i vinter
Statens vegvesen har inngått en rammeavtale med bilbergerselskapet Redgo om tungbilberging og beredskap. Hensikten er å få fjernet tungbiler som setter seg fast på vinterføre.

Når Metrologisk Institutt melder farevarsel med dårlig vintervær, har Statens vegvesen en ny beredskapsavtale med tungbilberger klar til bruk.
– Vi vet av erfaring at enkelte tungbiler kan sette seg fast når det blir utfordrende forhold. Når vi får farevarsler, vil vi melde fra til Redgo og be de stille seg opp på utvalgte steder. Målet er å få trafikken til å flyte igjen så raskt som mulig, sier Ingmar Ulvenes, seksjonssjef for Drift sør i Statens vegvesen.
Vellykket pilot i fjor
Den nye avtalen gjelder for europaveger og riksveger som Statens vegvesen har ansvaret for i Agder, Telemark, Vestfold og Oslo.
– Vi hadde en pilot forrige vinter med en bilberger for strekningene E134 Brunkeberg-Røldal og rv. 9 fylkesgrense Agder/Telemark-Haukeli. Erfaringene herfra var veldig gode, og vi besluttet å få til en avtale for en større del av vegnettet vårt, forteller Ulvenes.
Med den nye avtalen skal Redgo stille med kjøretøy og nødvendig utstyr, samt mannskap med nødvendig kompetanse og sertifisering.
– Når vi ser at krevende vintervær er meldt, kan vi kalle ut Redgo på de stedene vi mener er nødvendige, sier seksjonssjefen.
Sjåføren har fortsatt ansvar
Hvis et vogntog setter seg fast, vil en bilberger få beskjed. Det havarerte kjøretøyet, eller kjøretøy som på en eller annen måte utgjør en fare, vil bli fjernet fra vegen.
– Vogntoget vil da bli berget og transportert til nærmeste godkjente oppstillingsplass eller annet avtalt sted. Målet med avtalen er å sikre fremkommelighet og trafikksikkerhet, sier Ingmar Ulvenes.
Regelen i dag er at sjåføren eller eieren av vogntog, må betale for bilberging hvis det blir stående fast. Den nye avtalen med Redgo endrer ikke på det.
– Eieren av kjøretøyet har fortsatt ansvaret, og dette endret ikke krav til dekk, kjettinger og så videre, men målet vårt er å få bort kjøretøy som er til hinder for trafikken så fort som mulig. Oppgjøret får vi ta i etterkant, men penger og formaliteter skal i alle fall ikke være til hinder for fremkommelighet, fastslår Ulvenes.
Bilberger-avtale erstatter ikke brøyting
Den nye avtalen for tungbilberging og beredskap skal på ingen måte erstatte vinterdriften av vegene våre.
– Vi skal fortsatt brøyte, strø og salte vegene våre, men kommer det mye snø på en gang, kan ikke brøytebilene være alle steder samtidig. Vi har såpass med erfaring at vi vet at noen vogntog kan få problemer når det er ordentlig ruskevær. Vi vet også hvilke bakker som pleier å være utfordrende. Derfor har vi nå inngått denne avtalen, forteller seksjonssjefen for Drift sør i Statens vegvesen.
Den nye avtalen om tungbilberging og beredskap gjelder i ett år, men det ligger muligheter for opsjon i kontrakten.
– Redgo har døgnkontinuerlig beredskap i alle sine regioner og har flere lokale stasjoner. Vi håper dette samarbeidet vil komme trafikantene til nytte. Så langt har vi hatt lite snø, men begynner det først å snø, vet vi at det kan komme en del. Vi mener vi har ett kort ekstra å spille med til årets vinter, sier Ulvenes.
Nøkkelord
Kontakter
Ingmar UlvenesSeksjonssjefStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:90734113ingmar.ulvenes@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Bygger støyskjerm med verdens første karbonfangst-betong18.12.2025 13:43:45 CET | Pressemelding
For første gang er betong laget med karbonfangst tatt i bruk i et av Statens vegvesens vegprosjekt. Det skjer i ny støyskjerm ved E18 på Ramstadsletta.
Hull i fem av sju tunneler17.12.2025 08:56:03 CET | Pressemelding
Tidlig i dag fikk ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug, æren av å fyre av den siste salven på Hårbergtunnelen. Nå er fem av sju tunneler på ny E10 er ferdig drevet.
Juleutfarten starter 19. desember – flest reiser lillejulaften17.12.2025 07:27:12 CET | Pressemelding
Den store juleutfarten starter 19. desember, med en topp lillejulaften. 2. juledag er det igjen mange biler på veien. Vi oppfordrer til god planlegging, ekstra kjøretid og vinterklar bil.
Farvel til kø over Sollihøgda!16.12.2025 15:44:48 CET | Pressemelding
Årets julegave er levert: den smale og svingete veien over Sollihøgda erstattes av 8,4 kilometer motorvei.
Tar i bruk rundkøyring på E39 i Veibustkrysset onsdag morgon16.12.2025 14:13:23 CET | Pressemelding
Anleggsarbeida i E39 Veibustkrysset i Sula er kome godt i gang, og natt til onsdag vil trafikken blir ført over på ei midlertidig rundkøyring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom