Bygger støyskjerm med verdens første karbonfangst-betong
For første gang er betong laget med karbonfangst tatt i bruk i et av Statens vegvesens vegprosjekt. Det skjer i ny støyskjerm ved E18 på Ramstadsletta.

Arbeidet med støyskjermen på sørsiden av E18 på Ramstadsletta er i gang, og dette med karbonfangst-betong. All betong i fundamenter og vegger i støyskjermen skal støpes med denne. Det er første gang denne betongen tas i bruk i et av Statens vegvesens vegprosjekter.
– Vi har nå støpt fundamentet til den nye støyskjermen. Betongen er helt lik annen betong som er i bruk, men med betydelig lavere utslipp fra produksjonen, sier Terje Nystrøm, teknisk byggeleder i Statens vegvesen.
Nå blir rundt 750 kubikkmeter støpt med denne betongen. Det gir en antatt besparelse på 138,9 tonn CO2-ekvivalenter, noe som tilsvarer reduksjon i utslipp tilsvarende bruk av rundt 50 000 liter diesel.
Nær null utslipp fra produksjonen
Sementen evoZero, produsert ved Heidelberg Materials fabrikk i Brevik i Porsgrunn, er den første i verden av sitt slag. Det er entreprenør Skanska som sammen med leverandør Skedsmo betong bruker betong basert på denne sementen, og utfører støpearbeidet.
– Vi er helt avhengige av betong når vi bygger, samtidig som det står for en stor del av utslippene i bygge- og anleggsprosjekter. Vi er svært fornøyde med at vi sammen med Heidelberg og Statens vegvesen er helt i front med å ta i bruk innovative løsninger og produkter som kutter utslipp fra E18 Vestkorridoren, sier prosjektleder for konstruksjonene, Nina Engen Borvik i Skanska.
Karbondioksid fanges direkte fra produksjonen av sement, før den transporteres og lagres trygt i underjordiske reservoarer. Det gir en betong med betydelig lavere klimaavtrykk enn vanlig betong, uten at det går på bekostning av kvalitet eller styrke.
Lavere utslipp fra betongproduksjon
Sement er noe av det som fører til mest utslipp av CO2 fra veibygging, og står for om lag 7 prosent av verdens klimagassutslipp. Det er svært energikrevende å brenne kalk i produksjonen av sement. For å kutte utslipp fra byggeprosjekter er det helt avgjørende å finne alternativer, eller metoder for å kutte utslipp i betongproduksjonen.
E18 Vestkorridoren har allerede satt i gang prøveprosjekter med betong der deler av kalksementen erstattes av finknust slagg (SiGS-betong). Det testes ut både i Høviktunnelen og i støyskjermen på nordsiden av E18.
– Prøveprosjektene er spennende og kan forhåpentligvis bidra til store utslippskutt i fremtiden, men det vil fortsatt være behov for tradisjonell betong i lang tid fremover. Karbonfangst reduserer utslipp allerede nå, sier Nystrøm.
Nøkkelord
Kontakter
Eirik NatlandsmyrKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Utbygging
Tel:97575741eirik.natlandsmyr@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ny bilberger-avtale skal holde vegene åpne i vinter18.12.2025 14:13:07 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har inngått en rammeavtale med bilbergerselskapet Redgo om tungbilberging og beredskap. Hensikten er å få fjernet tungbiler som setter seg fast på vinterføre.
Hull i fem av sju tunneler17.12.2025 08:56:03 CET | Pressemelding
Tidlig i dag fikk ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug, æren av å fyre av den siste salven på Hårbergtunnelen. Nå er fem av sju tunneler på ny E10 er ferdig drevet.
Juleutfarten starter 19. desember – flest reiser lillejulaften17.12.2025 07:27:12 CET | Pressemelding
Den store juleutfarten starter 19. desember, med en topp lillejulaften. 2. juledag er det igjen mange biler på veien. Vi oppfordrer til god planlegging, ekstra kjøretid og vinterklar bil.
Farvel til kø over Sollihøgda!16.12.2025 15:44:48 CET | Pressemelding
Årets julegave er levert: den smale og svingete veien over Sollihøgda erstattes av 8,4 kilometer motorvei.
Tar i bruk rundkøyring på E39 i Veibustkrysset onsdag morgon16.12.2025 14:13:23 CET | Pressemelding
Anleggsarbeida i E39 Veibustkrysset i Sula er kome godt i gang, og natt til onsdag vil trafikken blir ført over på ei midlertidig rundkøyring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom