Power

POWER avslører: Dette ligger under juletreet i år

Del

Én uke før julaften tegner salgs- og søkedata hos POWER et tydelig bilde av hva nordmenn får til jul. Elektronikk dominerer igjen julehandelen, og noen produkter skiller seg ekstra tydelig ut.

Bahram Aiobi, varehussjef på POWER Lillegrensen, forteller at det selges rekordmange Airpods til jul i år.
Bahram Aiobi, varehussjef på POWER Lillegrensen, forteller at det selges rekordmange Airpods til jul i år. Foto: POWER

AirPods troner øverst på salgslistene og tar alle tre pallplassene i årets julehandel. Like bak følger hårstylere, som har seilt opp som en av årets store gavefavoritter. Også store sminkespeil, PlayStation 5, Ninja Creami og klassiske gavevinnere som elektriske tannbørster og barbermaskiner selger svært godt.

– Dette er gavene som gir umiddelbar jubel. Det er lite risiko og høy begeistring. Alle skjønner hvorfor disse er populære, sier Bahram Aiobi, varehussjef på POWER Lillegrensen.

Retro, rosa og ekte bilder på ønskelisten
Innsikt fra Ønskeskyen viser samtidig noen tydelige overraskelser blant unge mellom 14 og 20 år. Øverst på ønskelisten troner digitalkamera.
– Det er både retro og et tydelig tegn på at unge ønsker mer ekte bilder, ikke bare mobilkamera og filtre, sier Sven Erik Vaagenes, leder for E-Commerce i POWER.

Ellers dominerer rosa produkter ønskelistene: rosa mobiltelefoner, rosa digitalkameraer, sminkespeil og høyttalere. Det er også et tydelig flertall av jenter som bruker slike ønskeliste-apper aktivt i forkant av jul.

Nordmenn handler like mye, og helst i butikk
En undersøkelse gjennomført blant POWERs 1,8 millioner kundeklubbmedlemmer viser at én av ti har høyere julegavebudsjett enn i fjor, mens flertallet planlegger å kjøpe omtrent like mange gaver som i fjor. 
To av tre kjøper flest julegaver i fysiske butikker, og tall fra power.no viser at 9 av 10 nettkjøp hentes i butikk, fremfor å bli sendt hjem. 
– Klikk og hent har blitt en viktig del av julehandelen. Folk vil sikre seg varene på nett, men hente dem når det passer, sier Vaagenes.

Mange venter. Bytterett avgjør
Ikke alle er ferdige med julegavene. Undersøkelsen viser at én av ti kjøper alle julegavene rett før jul. Samtidig oppgir tre av fire at bytterett er viktig når de handler julegaver. 
– Derfor er vi stolte av å tilby 60 dagers åpent kjøp. Det gir trygghet både for den som kjøper, og den som får gaven, sier Vaagenes.

9 av 10 nordmenn ønsker seg elektronikk til jul. Det kommer frem i den store undersøkelsen med over 1500 respondenter i Norge, gjennomført av POWER i november.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bahram Aiobi, varehussjef på POWER Lillegrensen, forteller at det selges rekordmange Airpods til jul i år.
Bahram Aiobi, varehussjef på POWER Lillegrensen, forteller at det selges rekordmange Airpods til jul i år.
Foto: POWER
Last ned bilde

Om oss

POWER er en av Nordens største elektronikkjeder, med norske eiere og virksomhet i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Vi er tilstede med over 260 varehus, nettbutikk og et moderne sentrallager i Sverige. POWER-familien består av mer enn 5000 engasjerte medarbeidere. Bak oss står solide, norske eiere som Awilhelmsen AS og Dolphin Invest AS, som deler vår ambisjon om å utfordre bransjen.

Følg pressemeldinger fra Power

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Power på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Power

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye