Statens vegvesen

Hull i fem av sju tunneler

Del

Tidlig i dag fikk ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug, æren av å fyre av den siste salven på Hårbergtunnelen. Nå er fem av sju tunneler på ny E10 er ferdig drevet. 

Bildet er tatt inne i Hårbergtunnele like etter gjennomslagssalven. Bildeteksten sier, Morratrøkk klokken 08:08: Ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug fikk kjenne på kroppen hvordan deet er å fyre av 500 kilo sprengstof inne i Hårbergtunnelen. Til venstre, veileder og ansvarlig sprengningsbas, Jan Erik Nergaard i Skanska Norge AS.
Morratrøkk i Hårbergtunnelen: Ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug fikk oppleve trykkbølgen som skapes av å fyre av 500 kilo sprengstoff. Til venstre, veileder og ansvarlig sprengningsbas, Jan Erik Nergaard i Skanska Norge AS. Anita Arntzen / Skanska Norge AS / Hålogalandsvegen AS

Åh fy, den kjente jeg godt i kroppen. Det var skikkelig basstrykk!

Den spontane reaksjonen til ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug, kom like etter klokken åtte i dag tidlig. Da hun fyrte av den aller siste salven i Hårbergtunnelen på ny E10 ved Sandtorg i Harstad kommune. Det hele under kyndig veiledning av Skanskas ansvarlig sprengningsbas, Jan Erik Nergaard.

Ett produktivt år

Gjennom et travelt år for prosjektet har fremdriften i det offentlig private samarbeidet, OPS Hålogalandsvegen, vært svært god. Ved nyttår er 60 prosent av prosjektet ferdigstilt.

– Vi legger bak oss et år med mange milepæler. Blant dem åpning av to små men like fullt viktige delstrekninger ved Tjeldsund bru og Kåringskrysset. I første halvdel av 2026 planlegges gjennomslag i de to siste tunnelene, og i løpet av sommeren åpner vi også en lengre del av ny E10 fra Sigerfjordtunnelen til Kanstadbotn, forteller prosjektsjef, Reidar Johansen, i Statens vegvesen.

Godt fjell

Hårbergtunnelen med sine 1790 meter har vært drevet i godt fjell og 37 uker etter oppstart endte det i dag tidlig med hull i den østlige delen som kommer ut i Årbogen og fortsetter videre mot Harstad.  

– Det er veldig gledelig at vi den siste uken før juleferien får gjennomslag på enda en tunnel. Våre dyktige fagarbeidere har holdt et godt tempo, og det har gått unna med et snitt på 48 meter i uken, forteller prosjektdirektør Are Eliassen i Skanska Norge AS, som støttes av daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl.

– God progresjon i prosjektet gleder både oss og våre långivere. Nå er det bare å klare å holde tempo oppe i fortsettelsen, sier hun. 

Fakta om OPS Hålogalandsvegen

  • Offentlig-privat samarbeid (OPS) mellom Statens vegvesen, Hålogalandsvegen AS og Skanska Norge AS.
  • Ferdigstilles i 2028.
  • Totalt bygges 82 km ny veg, inkludert 27 km fordelt på sju tunneler. 35 km bygges i dagens veglinje, 20 km i ny trasé.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bildet viser den ene tunnelåpningen til Hårbergtunnelen sør for Tjeldsundbrua. Bildeteksten sier, Gjennomslag: onsdag 17. desember ble det mulig å kjøre igjennom Hårbergtunnelen med anleggsmaskiner på nye E10 ved Sandtorg/Hårvika
Gjennomslag: onsdag 17. desember ble det mulig å kjøre igjennom Hårbergtunnelen med anleggsmaskiner på nye E10 ved Sandtorg/Hårvika
Foto: Anita Arntzen / Skanska Norge AS / Hålogalandsvegen AS
Last ned bilde
Bildet er et kart so viser at ny E10 forbi Sandtorg legges inn i Hårbergtunnelen, Bildeteksten sier, Trafikksikkerhet og mindre støy: Hårbergtunnelen flyter trafikken bort fra tettbebyggelsen på Sandtorg og inn i fjellet.
Trafikksikkerhet og mindre støy: Hårbergtunnelen flyter trafikken bort fra tettbebyggelsen på Sandtorg og inn i fjellet.
Illustrasjon / Statens vegvesen
Last ned bilde
Bildet er tatt inne i Hårbergtunnele like etter gjennomslagssalven. Bildeteksten sier, Morratrøkk klokken 08:08: Ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug fikk kjenne på kroppen hvordan deet er å fyre av 500 kilo sprengstof inne i Hårbergtunnelen. Til venstre, veileder og ansvarlig sprengningsbas, Jan Erik Nergaard i Skanska Norge AS.
Morratrøkk i Hårbergtunnelen: Ordfører i Harstad, Else Marie Stenhaug fikk oppleve trykkbølgen som skapes av å fyre av 500 kilo sprengstoff. Til venstre, veileder og ansvarlig sprengningsbas, Jan Erik Nergaard i Skanska Norge AS.
Anita Arntzen / Skanska Norge AS / Hålogalandsvegen AS
Last ned bilde
Fornøyd trio: Prosjektsjef, Reidar Johansen, i Statens vegvesen, daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl, og  prosjektdirektør Are Eliassen i Skanska Norge AS.
Fornøyd trio: Prosjektsjef, Reidar Johansen, i Statens vegvesen, daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Fridhild Hjortdahl, og prosjektdirektør Are Eliassen i Skanska Norge AS.
Anita Arntzen / Skanska Norge AS / Hålogalandsvegen AS
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye