Direktoratet for byggkvalitet

Vil ha digitale plansaker

Del

Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran vil at fremtidens plansaker skal bli digitale på samme måte som dagens byggesaker.

En bygningsarbeider peker oppover.
Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran vil at digitale plansaker skal få fart på boligbyggingen. Ilja C. Hendel DiBK

Etter flere år med vekst og utvikling, går i dag over 70 prosent av alle byggesøknader gjennom Fellestjenester BYGG, den digitale regelverksplattformen som kontrollerer og sender inn byggesøknader til riktig kommune. Som del av denne løsningen har digital utsending av nabovarsler i byggesaker blitt nesten enerådende, og bare i porto har det spart utbyggere for 1,5 milliarder kroner.

Nå vil Skjæran at digitaliseringen av plansaker skal skje over samme mal, og markerer dette ved at Fellestjenester BYGG døpes om til Fellestjenester plan og bygg.

- For å få større fart på boligbyggingen trenger vi mer effektive planprosesser. Lang tidsbruk i plansaker øker risikoen for at boligprosjekter blir utsatt eller stopper opp, sier kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran.

Økte midler til digitalisering

Regjeringen bevilget i 2025 ekstra midler for å få fart på forenkling og digitalisering av plan- og byggesaksprosessene. Denne satsningen økes for 2026.

- På oppdrag fra regjeringen skal Direktoratet for byggkvalitet lede arbeidet med å finne gode løsninger for mer digitale plansaker. Samtidig er det viktig at enda mer av byggesaksprosessen digitaliseres og automatiseres. Derfor gir det også mening å se plan- og byggesak sammen og jobbe etter en metode vi allerede vet at har vært en suksess, mener Skjæran.

Digitale fellestjenester

- Fellestjenester BYGG er utviklet steg for steg, i tett samarbeid med kommunene og KS, byggenæringen, IT-bransjen og systemleverandører. Utviklingen har hele tiden tatt utgangspunkt i konkrete behov.​ Og det er etter denne modellen vi skal jobbe videre for å digitalisere planprosessen, sier direktør Per-Arne Horne i Direktoratet for byggkvalitet.

Direktoratet er godt i gang med arbeidet og har fått på plass digital varsling om planoppstart samtidig som flere leverandører nå tilbyr det kommunale saksbehandlingsverktøyet ePlansak. De neste par årene vil stadig flere tjenester og funksjoner komme på plass. Mens enkelte tjenester snart settes i drift, vil noen bli tilgjengelige så snart systemleverandører har laget løsninger for sluttbruker. Flere andre er også i utviklingsfasen. I tillegg jobber direktoratet tett sammen med Kartverket, KS og kartleverandører om en ny ordning for tilgang til og innsyn i plandata.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran fikk æren av å ta det første kakestykket da Fellestjenester plan og bygg ble lansert.
Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran fikk æren av å ta det første kakestykket da Fellestjenester plan og bygg ble lansert.
Siri Løvstad DiBK
Last ned bilde
Statsråd Bjørnar Skjæran sammen med de ansatte i DiBK.
Statsråd Bjørnar Skjæran på besøk hos Direktoratet for byggkvalitet for å feire lanseringen av Fellestjenester plan og bygg sammen med direktoratets ansatte.
Siri Løvstad DiBK
Last ned bilde
En bygningsarbeider peker oppover.
Kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran vil at digitale plansaker skal få fart på boligbyggingen.
Ilja C. Hendel DiBK
Last ned bilde
Bløtkake med flagg hvor det står Fellestjenester plan og bygg
Kommunal- og distriktsdepartementet feiret lanseringen av Fellestjenester plan og bygg sammen med Direktoratet for byggkvalitet.
Siri Løvstad DiBK
Last ned bilde

Om Direktoratet for byggkvalitet (DiBK)

Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) er et nasjonalt kompetansesenter innenfor bolig- og byggkvalitet og sentral myndighet på flere områder innenfor bygningsdelen av plan- og bygningsloven.

Vårt arbeid er rettet mot kommunene, aktørene i byggeprosessen og byggevaremarkedet. Direktoratet skal ha oversikt over hvordan regelverket virker, og ha god kunnskap om og bidra i den faglige utviklingen i samhandling med kommuner, byggenæringen og andre aktører.

En viktig oppgave er å øke kunnskapen i samfunnet - spesielt i byggenæringen og kommunene - om byggeregler, byggkvalitet og byggesaksprosess.
Direktoratet for byggkvalitet er et virkemiddel for å realisere bygningspolitikken. Direktoratet skal bidra til å oppfylle to hovedmål:

  1. Raskere boligbygging og gode byggkvaliteter
  2. Forvaltningen av bolig- og bygningssektoren skal være effektiv og brukerrettet.

Følg pressemeldinger fra Direktoratet for byggkvalitet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Direktoratet for byggkvalitet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Direktoratet for byggkvalitet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye