Norges Lastebileier-Forbund

Myndighetene hevder de har lyttet – NLF kaller beslutningen et mageplask

Del

Samferdselsdepartementet sendte ut pressemelding tidlig i dag om mindre økninger i tillatt totalvekt for noen få utvalgte vogntogkombinasjoner. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener dette vil gi minimal klimaeffekt, og at det som kunne blitt et treffsikkert klimatiltak i transportsektoren ender med et mageplask.

Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, i samtale med samferdselsminister Jon Ivar Nygård. NLF mener at regjeringens halvhjertede vektvedtak for lastebiler gir minimal effekt og ikke er tilstrekkelig for å oppnå reelle klima- og effektgevinster i transportsektoren. Foto: Jan Egil Sandstad
Administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, i samtale med samferdselsminister Jon Ivar Nygård. NLF mener at regjeringens halvhjertede vektvedtak for lastebiler gir minimal effekt og ikke er tilstrekkelig for å oppnå reelle klima- og effektgevinster i transportsektoren. Foto: Jan Egil Sandstad

Økte vekter og dimensjoner betyr enkelt forklart at lastebiler kan frakte mer gods per tur på veier og bruer som allerede tåler belastningen. Resultatet er færre transporter, lavere drivstoffbruk og lavere CO₂-utslipp, uten å vente på ny teknologi eller utskifting av bilparken.  

– Dagens lastebiler kan enkelt kutte sine klimautslipp dersom de gis anledning til å laste tyngre. Da er det uforståelig at regjeringen ikke benyttet sjansen til å gjøre kraftfulle grep. I stedet lar de et svært effektivt klimatiltak glippe mellom fingrene, sier administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk.  

Årelangt arbeid, men lite igjen for innsatsen  

NLF har jobbet for økte vekter og dimensjoner siden 2018. Saken er grundig utredet, diskutert med myndighetene og belyst i en bred høringsrunde. Likevel ender vedtaket med små justeringer som bare et fåtall kjøretøy faktisk kan bruke.  

– Dette er ikke et nytt eller ukjent forslag. Det er godt dokumentert og faglig forankret. Derfor er det skuffende at resultatet blir så forsiktig at klimaeffekten nesten uteblir, sier Gravråk.  

Dokumentert klimaeffekt her og nå  

Forskningen er tydelig. Transportøkonomisk institutt (TØI) konkluderte i 2023 (Samfunnsøkonomisk analyse av økt totalvekt for lastebiler ) med at økte vekter og dimensjoner er både lønnsomt for samfunnet og bra for klimaet. Mer last per bil betyr færre kjøretøy på veien, mindre kø og lavere utslipp, umiddelbart.  

Dieseldrevne lastebiler vil dominere tungtransporten i mange år fremover. NLF mener derfor det er avgjørende å redusere utslippene fra den bilparken vi faktisk har i dag.  

NLFs administrerende direktør reagerer derfor kraftig på at det i samferdselsdepartementets pressemelding understrekes at de nå lytter til transportnæringen.  

– Hvis dette er resultatet av å «lytte til transportnæringen» tror jeg samferdselsministeren er nødt til å ønske seg nye batterier til høreapparatet til jul. Vi har vært tydelige hele veien på at dersom en endring i forskriften skal ha effekt, må det gis mulighet til økte vekter for de kjøretøyene og vogntogene som faktisk utgjør tyngden av bilparken i dag. Her har de ikke levert på det transportnæringen har bedt om i det hele tatt, slår Gravråk fast. 

Lavthengende frukt som får henge  

I stedet for tydelige beslutninger varsler Samferdselsdepartementet nye utredninger. NLF mener myndighetene dermed utsetter en beslutning som kunne gitt raske gevinster.  

– Å sende våre viktigste forslag tilbake til nye runder med utredning fremstår ikke som ansvarlig styring, men som beslutningsvegring. Klimaet har ikke tid til det, og transportnæringen trenger klare vedtak, ikke flere omkamper, sier Gravråk.  

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) en politisk uavhengig nærings- og arbeidsgiverorganisasjon for lastebileiere som driver yrkesmessig godstransport i Norge og utlandet. Forbundets formål er å utvikle den lovlige godstransport på vei på en samfunnsmessig ansvarlig og miljømessig bærekraftig måte. Samtidig skal medlemmenes økonomiske, faglige og sosiale interesser ivaretas. For å påvirke internasjonalt er NLF også medlemmer av International Road and Transport Union (IRU) og Nordic Logistics Association (NLA).

Vi har 3 000 medlemmer som representerer ca. 20 000 lastebiler. NLF er landsdekkende, med fylkesavdelinger, regioner og lokalavdelinger. Hovedkontoret ligger i Oslo og forbundet har 7 regioner med avdelingskontorer. Aktive tillitsvalgte jobber for medlemmenes ve og vel, samt 54 kollegahjelpere.

Følg pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Lastebileier-Forbund

Lastebileiernes fem krav til ny regjering9.9.2025 07:05:00 CEST | Pressemelding

– Lastebiler sørger for at varer kommer frem, at industrien får råvarer og at butikkhyller ikke står tomme. Likevel er det for mange som tar innsatsen for gitt, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). NLF har fem tydelige krav til en ny regjering som vil bidra til en mer trygg, effektiv og bærekraftig godstransport på vei. Vi krever flere døgnhvileplasser, vedlikehold av fylkesveinettet, økte dimensjon og vekter, ny ordning for kjøretøysgodkjenning og bedre støtteordninger for grønn omstilling. – NLF representerer over 3 000 lastebileiere som er avgjørende for norsk økonomi, beredskap og vareleveranse over hele landet. Vi forventer at politikerne tar næringas utfordringer på alvor den neste stortingsperioden, sier Gravråk. Flere døgnhvileplasser NLF krever at en ny regjering sikrer tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og servicetilbud med god standard langs norske veier. Det trengs en mer ambisiøs framdriftsplan der regjeringen forplikter seg t

NLF krever gratis ferge og prioritet for godstransport på Flakk–Rørvik etter stengt E65.9.2025 12:34:00 CEST | Pressemelding

Etter det omfattende jordraset ved Nesvatnet i Levanger 30. august, som har ført til full stenging av E6 i begge retninger, krever Norges Lastebileier-Forbund (NLF) umiddelbare tiltak for å sikre vareflyten i Trøndelag. NLF krever derfor gratis fergepassering og fortrinnsrett for godstransport på sambandet Flakk–Rørvik, som nå fungerer som en kritisk omkjøringsrute.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye